۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۴۶۳ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

نخست وزیر هند معتقد است گروه بریکس باید با ایجاد یک نهاد اعتبارسنجی مهم و اثرگذار، به انحصار کشورهای غربی در تعیین اعتبار کشورها پایان دهد. پیشنهاد نخست وزیر هند در زمینه ایجاد نهاد اعتبارسنجی توسط گروه بریکس مورد قبول دیگر اعضای این گروه قرار گرفته و اکنون ایجاد یک نهاد اعتبارسنجی مستقل در دستور کار گروه بریکس قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد نهمین اجلاس کشورهای گروه بریکس در روزهای اخیر در کشور چین برگزار شد و سران کشورهای عضو این گروه به بیان نظرات و پیشنهادات خود در ادامه مسیر این گروه پرداختند.

در این میان نراندرا مودی، نخست وزیر هند مسئله ایجاد یک نهاد اعتبارسنجی مستقل و شکستن انحصار کشورهای غربی در این حوزه از سوی گروه بریکس را از جمله اقدامات لازم و اساسی برای پیشرفت گروه بریکس و کشورهای در حال توسعه عنوان کرد.

در حال حاضر نهادهای اعتبارسنجی معتبر موجود همگی تحت سیطره آمریکا و یا کشورهای اروپایی قرار دارند و عملا طبق نظرات این کشورها اداره می شوند؛ اما در عین حال اعتبارسنجی این نهادها از کشورهای درحال توسعه می تواند نقش مهمی در رشد و توسعه آن ها داشته باشد و انحصار کشورهای غربی در این نهادها کار را برای کشورهای درحال توسعه در این زمینه دشوار کرده است.

در چنین شرایطی نخست وزیر هند معتقد است گروه بریکس باید با ایجاد یک نهاد اعتبارسنجی مهم و اثرگذار، به انحصار کشورهای غربی در تعیین اعتبار کشورها پایان دهد. این مسئله در صورت تحقق می تواند تأثیری بسزا در رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه داشته باشد.

در حال حاضر تنها سه نهاد اعتبارسنجی S&P، مودیز و فیچ در بیش از ۹۰ درصد موارد در زمینه تعیین اعتبار کشورهای در حال توسعه و شرکت های داخلی آن ها مورد استناد قرار می گیرند. این درحالیست که هر سه نهاد در کشورهای غربی و پیشرفته قرار دارند و در راستای منافع آن ها عمل می کنند.

کشور هند به طور خاص جزء کشورهایی است که از اعتباردهی پایین این نهادهای اعتبار سنجی متضرر شده است. در حال حاضر این نهادهای اعتبارسنجی رتبه اعتباری کشور هند را در سطح پایین BBB قرار داده اند و این مسئله موضع این کشور را در مذاکرات خارجی با کشورها و شرکت های خارجی تحت تأثیر قرار داده است.

پیشنهاد نخست وزیر هند در زمینه ایجاد نهاد اعتبارسنجی توسط گروه بریکس مورد قبول دیگر اعضای این گروه قرار گرفته و اکنون ایجاد یک نهاد اعتبارسنجی مستقل در دستور کار گروه بریکس قرار دارد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.