۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۴۳۳ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ دسته: کشاورزی
۰

راضی نوری نماینده مردم خوزستان با اشاره به اهمیت آبخیزداری در مدیریت آب و برون رفت از بحران در این زمینه گفت: توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری باید در اولویت کنترل منابع آبی کشور قرار بگیرد.

سید راضی نوری نماینده مردم استان خوزستان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به بیان دلایل و راهکارهای مقابله با کم آبی در کشور پرداخت.

نوری گفت: ایران کشوری نیمه خشک است که با چالش های عمده ای در زمینه کم آبی روبروست؛ در نتیجه باید با برنامه ریزی دقیق و همکاری مردم و دولت در همه زمینه ها در صدد رفع کم آبی و مدیریت آب برآییم.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون بسیاری از تالاب ها و دریاچه های ما خشک شده اند و بسیاری از شهرهای کشور با مشکل کم آبی روبرو هستند که علت این امر را باید در عدم نظارت و پیگیری و مدیریت مستمر و موثر آن جستجو کرد، البته نباید از نقش سدسازی ها و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی غافل ماند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به نظر من ابتدا باید چاه های مجاز و غیر مجاز را شناسایی می کردیم تا آنهایی که مجوز دارند هوشمند شوند و آنهایی که غیرمجاز هستند سازماندهی شوند.

توسعه آبخیزداری به افزایش آب ذخیره کشور منجر می شود

وی ادامه داد: ما اگر آبخیزداری و آبخوان داری را مدنظر قرار بدهیم، قطعا ذخیره آب کشور بیشتر می شود؛ به همین دلیل باید برای بهره وری درست و بهینه از منابع آبی راهکاری برای مهار سیلاب ها و کنترل آبهای روان پیدا کنیم.

نماینده مردم شوش گفت: اولویت قائل شدن برای آبخیزداری سبب می شود بتوانیم آب های روانی که از مرز کشورمان وارد کشورهای دیگر می شود را کنترل کنیم.

آبخیزداری، سازماندهی چاه های آب و الگوی کشت راهکار حل مشکل کم آبی

راضی نوری در جمع بندی سخنان خود گفت: مهمترین بخش در بحث مدیریت آب، کشاورزی است؛ باید با افزایش بهره وری مصرف را در این بخش کاهش دهیم. سپس تا می توانیم نزولات آسمانی را به وسیله آبخیزداری و آبخوان داری ذخیره کنیم و بعد با هوشمند کردن چاه های آب و سهمیه بندی کردن آنان و توجه جدی به الگوی کشت بتوانیم بحران کم آبی را در کشور کنترل کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.