۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۲۷۹ ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی قصد دارند یک نظام مالی جایگزین برای نظام مالی کنونی حاکم بر جهان راه اندازی نمایند. این نظام مالی از دلار آمریکا و سیستم پیام رسان مرتبط با آن مستقل خواهد بود. همچنین راه اندازی یک واحد پول الکترونیکی مشترک نیز به عنوان سازوکاری مناسب که برخی از اهداف این کشورها را محقق می کند، در دستور کار گروه بریکس قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد نهمین اجلاس کشورهای گروه بریکس روز گذشته در شهر شیامن چین آغاز شده است. یکی از برنامه های اصلی گروه بریکس در این نشست تبادل نظر در زمینه بهبود روابط مالی و بانکی در مبادلات دوجانبه و چندجانبه است.

برای همین منظور کمیته ای با عنوان کمیته مالی گروه بریکس تشکیل شده است. طبق گفته نماینده کشور روسیه در کمیته مالی گروه بریکس، یکی از موضوعات مورد بحث در جلسه این کمیته راه اندازی یک واحد پول الکترونیکی مشترک و نقش آن در بهبود اقتصاد ۵ کشور عضو بوده است.

آقای کیریل دمیتروف رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشور روسیه همچنین در نشست خبری خود گفته است که کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی قصد دارند یک نظام مالی جایگزین برای نظام مالی کنونی حاکم بر جهان راه اندازی نمایند. این نظام مالی از دلار آمریکا و سیستم پیام رسان مرتبط با آن (سوئیفت) مستقل خواهد بود.

آقای دیمیتروف گفته است: «کشورهای گروه بریکس تمرکز خود را بر استفاده از واحد های پول ملی در تجارت دوجانبه و چندجانبه حفظ کرده اند. اما در عین حال راه اندازی یک واحد پول الکترونیکی مشترک نیز به عنوان سازوکاری مناسب که برخی از اهداف این کشورها را محقق می کند، در دستور کار گروه بریکس قرار دارد.»

طبق گفته آقای دیمیتروف این واحد پول الکترونیکی مشترک می تواند در تبادلات مالی دوجانبه و چند جانبه بین کشورهای عضو گروه بریکس جایگزین دلار گردد.

کشورهای گروه بریکس در تلاش هستند تا در تبادلات تجاری خود سلطه دلار را حذف نمایند و از ارزهای ملی خود استفاده نمایند. استفاده از پیمان های پولی دوجانبه و پول های ملی راهکار اصلی این کشورهاست؛ اما راه اندازی یک واحد پولی الکترونیکی مشترک نیز در این زمینه در دستور کار کشورهای گروه بریکس قرار گرفته است.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.