۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۲۳۴ ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ دسته: پول و بانک کارشناس: احمد شاه محمدی
۰

بانک‌های کوچک ژاپن بر خلاف رقبای بزرگتر خود از ثبات و قوام کمتری برخوردارند؛ به همین دلیل پس از بحران بانکی داخلی در دهه ۱۹۹۰ میلادی در این کشور، بسیاری از آنها با یکدیگر ادغام شدند و تعدادشان از ۲۰ بانک کوچک به ۳ بانک بزرگ تقلیل یافت.

بانک مرکزی ژاپن بانک‌های محلی خود را وادار کرده است تا به کسب و کارهای متنوع و پایدار اقدام ورزند و روش های متنوع و باثباتی برای کسب درآمد ایجاد کنند تا در مقابل شوک‌ها و بحران ها، ثبات و قوام بیشتری داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد خطرات زیادی به دلیل افزایش نرخ بهره بانک‌های کوچک را تهدید می کند؛ به همین دلیل بانک مرکزی ژاپن به بانک های کوچک کشور گفته است که اگر می خواهند در چرخه رقابت زنده بمانند، باید راههای جدیدی را برای سودآوری ایجاد کنند.

برخی بانک‌ها تنها یک راه برای درآمدزایی دارند

نوبچیکا موری عضو هیات خدمات مالی ژاپن، در جلسه ای به مدیران بانک‌های محلی گفت: بعضی از بانکداران کوچک، تنها قادر به کسب سود از طریق تجارت اوراق بهادار می باشند و راه دیگری برای درآمد زایی ندارند.

بیش از ۱۰۰ بانک محلی ژاپن در حال مبارزه با بحران و وضعیت های اضطراری هستند، زیرا فرصت های وام دهیشان در پی کاهش جمعیت محلی و مهاجرت به شهرهای بزرگ کاهش یافته است.

شوک ها و بحران های اقتصادی، پایان راه بانک‌های بی برنامه

خرید عظیم اوراق قرضه دولتی ژاپن از سوی بانک مرکزی، بخشی از سیاست های بانک مرکزی برای کنترل تورم است که سود را برای بانکداران کوچک تقریبا تضمین می کند. اما اگر نرخ های بهره بازار افزایش یابد و قیمت اوراق قرضه ها کاهش یابد، بانک های منطقه ای با خسارات زیادی مواجه خواهند شد.

نوبچیکا موری عضو هیات خدمات مالی، بیان می کند که اگر بانک‌های کوچک بدون تفکر و برنامه ریزی برای آینده و حتی بدون فکر کردن در مورد مشتریان خود و تنها برای توسعه و بهبود درآمد های آنی، به سرمایه گذاری در اوراق بهادار بپردازند، آنها واقعا در رقابت شکست خواهند خورد و به مرز پایان خواهند رسید.

نوبچیکا موری خطاب به بانکداران گفته که آنها باید در حالی که هنوز هم زمان دارند، برای توسعه و دستیابی به مدل های کسب و کار پایدار اقدام کنند؛ در غیر اینصورت برای فشار بر بانکداران، ادغام کردن و یا اقدامات شدیدتر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بانکداران محلی که تقریبا به اندازه نیمی از ۴ میلیارد دلار از وام های بانکی را در اختیار دارند، با خطر رکود اقتصادی منطقه ای مواجه هستند، زیرا جمعیت کل کشور به سرعت مسن تر می شود و جوانان به سوی شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند، در نتیجه فرصت های وام دهی این بانک ها در حال کاهش است.

ادغام بانک های کوچک، تجربه ژاپن در مدیریت بانک های ناکارآمد

بانک‌های کوچک ژاپن بر خلاف رقبای بزرگتر خود از ثبات و قوام کمتری برخوردارند؛ به همین دلیل پس از بحران بانکی داخلی در دهه ۱۹۹۰ میلادی در این کشور، بسیاری از آنها با یکدیگر ادغام شدند و تعدادشان از ۲۰ بانک کوچک به ۳ بانک بزرگ تقلیل یافت.

هم اکنون نیز تعدادی از بانک‌های منطقه ای شروع به ادغام کرده اند؛ اما برخی از برنامه های آنها، توسط مقررات ضد انحصاری ژاپن به مشکل برخورده است.

هیات خدمات مالی نیز در اواخر سال گذشته تحقیقی را در مورد توانایی بانکها برای مدیریت ریسک نرخ بهره آغاز کرد و در ماه گذشته تصمیم گرفت که برای جلوگیری از ضررهای احتمالی در صورت تغییر نرخ بهره شدید، قوانین و تصمیماتی را اتخاذ کند.

اصلاح نظام بانکی در ایران

بانک مرکزی ایران نیز باید به جای حمایت پیوسته از بانک‌ها و موسسات اعتباری در برابر شوک ها و بحران های اقتصادی و بانکی، بانک ها و موسسات اعتباری را به سمت اصلاح روش های درآمدی و بهبود دارایی ها حرکت دهد. همچنین در صورتی که امکان اصلاح بعضی بانک ها وجود ندارد، شرایط ادغام یا انحلال آنها را فراهم آورد.

منبع: رویترز (reuters)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.