۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۱۶۹ ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ دسته: پول و بانک
۳۴

بر خلاف دستور بانک مرکزی به بانک ها برای کاهش سود سپرده ها به ۱۵ درصد از شنبه، بانک آینده کماکان سود ۲۲ درصدی به سپرده ها اعطا می کند. به عقیده کارشناسان اگر بانک های متخلف از دستورات بانک مرکزی جریمه نشوند، عدم توجه به بخشنامه های بانک مرکزی ادامه دار خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارش میدانی از سپرده گذاران بانک آینده، این بانک کماکان به مشتریان خود سود ۲۲ درصدی اعطا می کند.

طبق گفته مسئولین این بانک خصوصی، سپرده گذارانی که طی ۳ ماه گذشته حداقل سپرده ۱۰ میلیون تومانی در حساب خود داشته اند، کماکان می توانند سود ۲۲ درصدی بابت سپرده های خود دریافت کنند. شنیده ها حاکی از آن است که این امکان برای سپرده های جدید نیز با در نظر گرفتن ملاحظاتی امکانپذیر است.

با این وجود، این اقدام بانک آینده بر خلاف دستور اخیر بانک مرکزی برای کاهش سود سپرده ها بوده که ضروری است با آن برخورد شود.

گفتنی است بانک مرکزی در آخرین روز مردادماه بخشنامه ای ۸ ماده‌ای به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. بخشنامه ای که اجرای آن می توانست به تعدیل نرخ سود سپرده ها و در نتیجه سود تسهیلات بینجامد و منجر به تسهیل تامین مالی تولید و جذابیت آن برای سرمایه گذاری شود.

در این بخشنامه بانک ها و موسسات اعتباری کشور از ابتدای روز شنبه مورخ ۱۳۹۶.۰۶.۱۱ موظف شدند نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله را که برابر ضوابط اعلامی در بخشنامه شماره ۱۱۶۵۹۵ مورخ ۱۳۹۵.۰۴.۱۴ حداکثر ۱۵ درصد سالانه اعلام شده بود، به طور دقیق رعایت کنند. نرخ سود علی الحساب مذکور برای سپرده های کوتاه مدت عادی (روز شمار) حداکثر ۱۰ درصد سالانه است.

اگر بانک ها جریمه نشوند تخلف می کنند

مسیر اقتصاد پیشتر بیان کرده بود که تجربه بخشنامه های قبلی بانک مرکزی نشان داده است که بانک ها، معمولا در راستای برنامه های خود حرکت کرده و کمتر توجهی به تاکیدات بانک مرکزی در این زمینه دارند. یکی از دلایل این مسئله، عدم تعیین جریمه برای بانک های متخلف در عمل به دستورات بانک مرکزی و برخورد غیرقاطع بانک مرکزی است.

به نظر می رسد اگر برای این مهم چاره ای اندیشیده نشود، این بخشنامه نیز به سرنوشت دیگر بخشنامه های بانک مرکزی دچار خواهد شد.

  1. واقعا به شما چ ربطی دارد! ؟ فضول و مخبر محله هستید؟!
    سودهای پایین تر فقط به نفع دولت نجومی بگیران بی تدبیر است !

    ۷۱۰۳
    • بنده خدا با سود بالا بچه و برادر خودت بیکار میشه و تولید میخوابه فقط. این سود باید بیاد پایین چه ربطی به دولت تدبیر داره!!

      ۱۰۸۱۷

      • ببنید قبل از ۱۱ شهریور تمام بانک ها با مشتریان تماس داشتند و سپرده ها را تبدیل به بلند مدت یکساله با نرخ های قبلی کردند. ضرر این قضیه فقط برای مردم بود که مدیریت پول خودشان را در کوتاه مدت از دست دادند و نفع قضیه برای بانک ها شد که میتونند مدیریت بهتری روی سپرده های طولانی مدت داشته باشند. عملا با عدم امکان خرج کردن پولهای روزشماری که بلند مدت شدند درواقع رکود در خرید و فروش گسترده تر میشودو

        ۲۵۴

      • توليد؟
        عجب خوش خیالی عزیزم!
        این پول ها صرف دادن وام بدون بهره و بازگشت به آقازاده ها می شود.

        ۴۷۳

      • والا سود ۲۰ ورثد بود کار بود شرکت ها رونق داشت از موقعی ک سود ها کم شدا لااقل تو شهر ما اکثر شرکت ها ورشکسته شده یا از ۳شیفت کاری ب ی شیفت تبدیل شده

        ۲۱۶

      • اون بازنشسته بدبختی که با چندر قاز پس انداز میخواد سود ناچیزی بگیره و بزنه به زخم زندگی اش چیکار کنه پول را ببره تو بورس سفته بازها اون را از بین ببرند. سود ۲۲درصد تو این اوضاع تورم کم هم هست.

        ۱۰

      • آقا بذار پولشون رو توی این بانکها و موسسات بذارن و وقتی ورشکسته شدن قیافه شون دیدن داره،
        منتها اینا خیلی پر رو هستن و اونموقع میان داد میزنن اعتراض میکنن که بانک مرکزی چرا برخورد نکرد

        ۱۱

    • کاملأ صحیح است. آیا باید پول های سپرده گذاران مانند آن ۱۲۰هزار ميليارد تومانی که به معدودی از افراد داده شد و نابود و گم و گور شده ناپدید گردد؟

      ۳۳۲

  2. بانک آینده سود ۲۳ درصدی به اوراق مشارکت میده ، که سود اوراق مشمول کاهش نرخ سودبانکی نمیشه

    ۴۴۲
  3. همچین میگین بانک مرکزی که ادم فکر میکنه بانک جهانی است بانک مرکزی فقط صاحب ریال ایران است و بس بیخودی هم شلوغش نکنین بانک مرکزی ایران کیلویی چند؟

    ۳۴۵
  4. بانک مرکزی خودش سود ۳۰درصدی از بانک ها میگیره حالا خودش شده راهبر سود کم.

    ۲۴۰
  5. خوشبحال ما که پولی نداریم که سپرده ش کنیم و حرص بالا پایین رفتن نرخ سود بانکی رو بخوریم خخخخخخخخ

    ۹۳۰
  6. جالبه نرخ سودسپرده مردم بالای۱۵درصد باشه به زیان اقتصاد و تولیده ولی سود تسهیلات که الان ۲۵ درصده هیچ زیانی به چرخه اقتصاد نمیزنه،برین خودتونو گول بزنین مفت خورای دروغگو، چرا سود تسهیلات پایین نمیاد فقط سود سپرده که به زیان مردمه پایین میاد؟ فقط بلدن تو کارمردم سرک بکشن تحقیق کن ببین چندهزارمیلیاردتومان پول مردمو تو موسسات بالاکشیدن پیله نکن به۲ درصد سود

    ۴۵۶
  7. دوستان خواهشا بخونید
    اگه راست میگین سودتسهیلات و وام هارو بیاریدپایین.چراگیردادیدبه سپرده مردم بدبخت.کسی که بلدباشه باپولش کارکنه هیچوقت نمیزاره بانک.بس مردم طبقه پایین هستن که پولشون رو سپرده گذاشتن.خیلی بدبخت ها هستن که پیر شدن و علیل؛طاقت کارکردن ندارن.چندرغاز پول ازسگ دوهاشون درآوردن گذاشتن سود میگیرن زندگیشون رو میچرخونند تاعزراییل بیاد سراغتون.
    آقازاده ها که پولشون رو سپرده نمیکنن میان سرمایه گذاری میکنندواختلاس.
    وقتی هرروز اسم چندنفر کله گنده یقه سفید میشنوی که اختلاس کردن؛امثال مای بدبخت کجاپولوشون روسرمایه گذاری کنند که پولشون رو بدزدند و بدبخت تر از بشیم
    خدالعنت کنه کسایی رو که مردم رو اینجوری بدبخت کردن

    ۳۲۳۲
  8. اصلا چه تولیدی کارخانه ای که صادرات نداره ۱۰ سال کار میکنه درش تخته میشه..

    ۱۲۵
  9. بانک مرکزی و دولت ا لان باید زمینه سرمایه گذاری مطمئن رو ایجاد کنن بعد بخشنامه بدن که سود بانکی بیاد پایین الان با این وضعیت تنها امید مردم که سرمایشونو از دست ندن همین سود بانکی ‌. دولت اگه خیلی دوستدار مردم و اقتصاده با مشارکت بانکها چرخ فلج اقتصاد مملکت رو به حرکت در بیاره اینجوری خیلی بهتره چون کل سرمایه متمرکز و بهتر میشه روش حساب باز کرد.

    ۲۴
  10. اونایی که میخوان کار تولیدی صنعتی کشاورزی راه بندازن بخونن.
    اگرم قبول ندارن امتحان کنن شاید اوضاع بهتر شده باشه.
    بسته به نوع تولیدی مکان خیلی مهمه که ممکنه داخل شهر (مثل تولیدی لباس) یا خارج شهر (مثل دام و لبن) باشه. اگه از خودت نباشه کلی مصیبت سر ساخت داری. اگه اجاره کنی و کارت گرفت که یه سال نشده بلندت میکنن و همش مصیبت داری.
    حالا فرض کنیم مکان از خودته
    باید اول موافقت اصولی بگیری که باید رانتشون رو بدی. بعد باید وام بالای بانکی بگیری و به قول خودشون باید هواشونو داشته باشی!!! بعد دم کشاورزی بت صدور پروانه ساخت و بهداشت و ناظرین و بازرسها و... رو ببینی
    فرضا که به تولید هم برسی باید رانت بدی که برات بفروشن و تبلیغ کنن. خلاصه صد جور رانت باید بدی.
    از اونجایی که رابطه حاکم بر ضابطه است. ممکنه یه گردن کلفت باهات چپ بشه و حسابتو ببنده. از اونجایی هم که قانون تو ایران سلیقه ای اعمال میشه شاید عوض شه و کل کارت بخوابه. مثلا کارخونه پلاستیک یه بار مصرف بزنی و فرداش بگن تولیدش ممنوعه. خلاصه امنیت سرمایه گذاری هم نیست.
    نتیجه:
    اونی که تولید داره از تولید میاد بیرون و جنس وارد میکنه یا میذاره بانک سود میگیره.
    اونی هم که سرمایه کار کل زندگیش شده ۵۰ میلیون میذاره بانک که شاید بتونه زندگیشو بگذرونه.

    ۱۸
  11. یکی از مالباختگان افضل توس هستم جانباز جنک تحمیلی که به علت عدم توانایی جسمی قادر به کار ی نبودم مبلغی را در موئسسه افضل توس سپرده گذاری کردم تا بتوانم با ان زندگی را بچرخانم وخانه ای خریداری کنم که به دستور جناب اقای سیف که خیلی دلسوز سپرده گذاران و مال باختگان هستند به غارت انجامید خدا لعنتش کنه که در روز روشن من ودیگر سپرده گذاران را بدبخت کرد به اون روزی که از آه و نفرین سپرده گذاران سرطان بگیرد .. انشااله .. انشاله

    ۳۳۰
  12. کدوم سود ؟!!!!!

    با این افزایش نرخ ارز هر سال کلی ضرر هم میکنیم .
    دلمون خوشه که سود میگیریم
    تولید کننده با چی تولید کنه،ماشین آلات که همه خارجی هستند نوع داخلی هم که غیر مستقیم به ارز وابسته است
    این آشفته بازار هرکی ساز خودشو میزنه!
    مشکلات را حل کنید با دور زدن هم مشکلی حل نمیشه
    اگه همه به سهمشون راضی بشن برای همه جا هست...

    ۱۱۳
  13. عزیزان اینهمه درگیر هستین اخه تولید چی خودشون تمام استخدامی هارو برداشتن میگن پیمان کار .پیمان کارم بجای صد نفر از پنجاه نفر توی دوشیفت استفاده میکنه پس دولت خودش مقصره که مردم مثل خودشون که پول دزدی امثال مارو برمیدارن سرمایه گذاری میکنن ما ها که همین یه ذره پول رو به زور جمع کردیم نمیشه سرمایه گذاری کرد پس دل خوشیم به همین سود بانک ها ۴۰ ساله مشکل داریم عزیزان از ریشه خرابه.میگن پدری که نون حرام ببره سر سفرش ببین بچش چی میشه خب اونم یاد میگیره دزد میشه توی جامعه ام همینه وقتی بالایی ببره منم که پایینم یاد میگیرم میبرم......

    ۱۶
  14. الان سود روزشمار بانک آینده ، چنده؟
    کدوم بانک بیشترین سود روزشمار را میده؟

    ۱۹
  15. سلام، من امروز پرسیدم گفتند تا ۱۰۰ میلیون ۲۱ درصد سود میدن . من هم سریع اقدام کردم .

    ۳۳
  16. تکلیف مثل بنده که بخاطر نگرفتن ترمز و باز نشدن ایربگ ماشین ۲۰۶ Sd نو با کارت طلایی بعد از چند سال پزشک خانواده بدترین مناطق محروم جنوب بودن دچار معلولیت کلی شده ام و هیچ کس تو این مملکت سیاست زده حامی شرکت های امثال ایران خودرو به داد من نمیرسد و بنده بعد از عمری طبابت در مناطق مختلف محروم ایران دیگر قادر به انجام کار نمیباشم بجز سرمایه ای که با گرفتن سود بانکی زندگی خود رو ادامه دهم.والله ..که رجال دولتی حال امثال بنده را درک کنند.بنده حاضر بودم با این مرفهین بی دردی که فقط حقوق نجومی چند ماه آنها با سرمایه بیست سال پزشکی بنده در بدترین شرایط اجتماعی برابری میکند گفتگو کنم تا بدانید چه بره های بر شیران این کشور دولتمردی میکنند.ممنون از صبر و شکیبای شما

    ۰۷
  17. پيرمردها و پير زنهاى زيادى هستند كه زندگي انها با همين سود سپرده ها ميگذره انها چكار كنند؟

    ۰۱۳
  18. نویسنده مطلب اگر مطلبی در خصوص بهره تسهیلات بانکی دارد خواهشا ذکر کند تا حداقل بیطرفی ایشان نسبت به دولت و ملت ثابت شود
    بانک با بهره ۲۴ درصد اسمی که به ۳۰ درصد هم میرسد همانند بهره کف بازار است که البته صد برابر دشوار تر از گرفتن وام از برادران نزول خواران محترم است

    ۰۵
  19. متاسفم برای اون کسی که گفته سود کم خوبه و به نفع تولیده.نه پسر خوب تولید با علم رابطه ی مستقیم داره نه با سود بانکی.اصلا باید سود بانکی با وجود این تورم ها خیلی بالاتر از این حرفا باشه.شما هم برو یکم در رایطه با تولید اطلاعات کسب کن بعد بیا نظر بده.

    ۰۹
  20. ببخشید مثلا صدمیلیون توبانک داشته باشی باسود ۲۰ درصد هرماه ۲۰ درصدسود یاسریسال ؟

    ۲۰
  21. باید فکر این هم باشی که یهو پولتو بخورند و ی لیوان شربت هم روش ، بعد باکفش فولادی بدو دنبالش... گاهی هم بدنیست ازتجربه دیگران بیاموزی.

    ۰۱
  22. خدا مرده و زنده ات را بیامرزد که حرف دل خیلی ها را گفتی...

    ۱۱
  23. آیا سپرده‌ی سرمایه‌گذاری آینده ساز مشمول ضمانت صندوق ضمانت سپرده ها می شود ؟

    ۰۳
  24. سلام خدمت عزیزان
    تا حالا با خودتون فکر کردین چرا بانکی که سود رو پرداخت می کنه و داره پول از جیبش میره چرا مخالف پرداخت سود پایینه!!! من اگر باشم دوست دارم سود کمترین پرداخت کنم .
    با کمی فکر کردن به جواب خواهید رسید. به نطر من ۲ حالت داره
    حالت اول بانک بسیار در آمد بالایی داره (تو این اوضاع خراب اقتصاد) که این سودها اصلا مهم نیست که بسیار بعید به نظر میرسه.
    حالت دوم که بسیار محتمل تر هست آینه که اوضاع بانک آنقدر خراب باشه که علی رغم تهدیدات بانک مرکزی حاضر نیست سود رو پایین بیاره و تبعیت کنه. چون ممکن باعث خروج سرمایه از بانک بشه و با مشکل کمبود نقدینگی رسوایی به بار بیاد.( این نظر شخصیه بنده هست که پشت این سودهایی بالا یه خبر هایی هست)
    مشتریان بانک آینده با هوشیاری کامل....

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.