۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۰۳ ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ دسته: بازار مالی کارشناس: محمد ملکیان
۲

صندوق های جسورانه بورسی که مدت کوتاهی از راه اندازیشان می گذرد، فرصت مناسبی برای ایجاد پیوند میان اقتصاد دانش بنیان و مردم محور در الگوی اقتصاد مقاومتی است. سازوکار حاکم بر این صندوق ها می تواند سرمایه های مردمی را از طریق بورس جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاری در آنها جذب نماید؛ بنابراین می توان برای این صندوق ها چشم اندازی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی متصور بود.

مسیر اقتصاد/ یکی از مؤلفه های مهم اقتصاد مقاومتی، تلاش در جهت رشد شرکت های دانش بنیان در کشور است. این مهم در ماده دو سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.

همچنین از دیگر مولفه های اقتصاد مقاومتی، مردمی سازی اقتصاد است که ماده یک سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، با ذکر توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه از طریق فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی کشور به آن اشاره دارد.

بنابراین بررسی صندوق­های سرمایه گذاری جسورانه بورسی (۱) به عنوان یکی از ابزارهای مناسب مشارکت مردم برای سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان که منجر به ایجاد پیوند میان اقتصاد دانش بنیان و مردم محور در الگوی اقتصاد مقاومتی می شود، حائز اهمیت است.

تأمین مالی و تجاری سازی ایده های نوآورانه، همواره جزو مشکلات و دغدغه­‌های اصلی شرکت­های دانش بنیان بوده است. به منظور ارائه خدمات مالی به این شرکت­ها، نهاد­هایی همچون صندوق­های پژوهش و فناوری، صندوق دولتی نوآوری و شکوفایی و موسسات توسعه فناوری مانند موسسه نخبگان، طی سال­های گذشته در کشور شکل گرفته‌­اند.

مشارکت فعال در طرح­های نوآورانه از نوع سرمایه گذاری خطر پذیر، جزو مأموریت­های اصلی این مجموعه­‌ها قلمداد شده است. اگرچه نهادهای فوق الذکر پروژه­های محدودی را در این فضا تجربه کرده‌­اند، اما ساختار آن­ها اجازه مشارکت مردم را در این مدل سرمایه­‌گذاری نمی­دهد. در نتیجه در کشور نیاز به نهادی مالی وجود دارد تا بتواند سرمایه­‌های در دست مردم را به سمت سرمایه گذاری در توسعه کارآفرینی و رشد صنعت دانش بنیان هدایت کند. یکی از این نهادها که در این زمینه می تواند نقش آفرینی نماید، بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری جسورانه است.

بازار سرمایه ایران در سال­های گذشته رونق چشمگیری پیدا کرده است. ارزش این بازار بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است  که حجم قابل توجهیست؛ از طرفی با توجه به شفافیت عملکرد شرکت­ها در بورس و نظارت بر معاملات، اعتماد مردم برای سرمایه­‌گذاری در این بستر شکل گرفته است.

صندوق­های سرمایه­ گذاری جسورانه بورسی، نهادهای مالی تازه تأسیسی هستند که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت دریافت می نمایند. چند خصوصیت­ مهم، این صندوق­ها را از دیگر نهادهای سرمایه­‌گذاری متمایز می کند:

  • تیم کارشناسی فنی و اقتصادی خبره که طرح­های با پتانسیل رشد سریع را از غیر آن تشخیص می­دهد.
  • تیم مدیریتی و مالی که توان مشارکت با شرکت­های دانش بنیان را داراست.
  • حضور نهاد بورس به عنوان سهامدار در بدنه مدیریتی صندوق جسورانه.
  • عمر محدود(حداکثر هفت ساله) صندوق­های جسورانه بورسی.
  • قابلیت مشارکت آحاد مردم در طرح­های دانش بنیان از طریق تابلوی معاملاتی بازار بورس و خرید سهام.
  • هدایت سرمایه­‌های سرگردان جامعه در جهت رشد شرکت­های دانش بنیان.

ساز و کار صندوق­های جسورانه بورسی در شکل زیر به صورت شماتیک نشان داده شده است. این ساز و کار بدین صورت است که ابتدا شرکت­های دانش بنیان طرح­های خود را به این صندوق­ها ارائه می­دهند؛ صندوق نیز طرح­های دریافتی را در چند مرحله از نظر فنی، اقتصادی و میزان ریسک مورد کارشناسی قرار داده و پس از بررسی­های به‌عمل آمده، طرح­های مناسب (بین ۵ تا ۱۰ طرح) را برای انجام مذاکرات نهایی و عقد قرارداد انتخاب می­کند؛ پس از تأیید سازمان بورس، امکان پذیره نویسی و جذب سرمایه‌های مردمی برای مشارکت در پروژه­های فناورانه فراهم می­گردد؛ طبق اساسنامه صندوق­ها، ۱۰ درصد سرمایه لازم برای هر پروژه از طریق سهامداران صندوق و مابقی ۹۰ درصد از طریق پذیره نویسی در بورس تأمین می­شود؛ پس از طی مدت یک تا دوسال از پیشرفت پروژه، شرکت جدیدی با سهامداری صندوق جسورانه و شرکت دانش بنیان تأسیس می­گردد؛ این شرکت تازه تأسیس قابلیت ورود به تابلوی معاملاتی بازار بورس را دارا می­باشد.

ش

نکته قابل توجه آن است که هدفگذاری صندوق­های بورسی رساندن طرح نوآورانه به مرحله ثبات بوده و بعد از رسیدن شرکت به مرحله سوددهی و آمادگی برای عرضه در بورس، مبادرت به عرضه عمومی اولیه سهام (۲) می­کنند. بدین ترتیب صندوق­های جسورانه با افزایش چشمگیر ارزش سهام خود در شرکت نوآور و فروش سهم خود در بورس کسب سود کرده و از شرکت خارج می­گردند.

با این اوصاف، صندوق­های سرمایه­ گذاری جسورانه بورسی فرصتی مناسب برای جذب بلندمدت سرمایه­ های عمومی در جهت رشد شرکت­های دانش بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهند بود که بایستی از فرصت این صندوق ها با در نظر گرفتن سازوکارهای انگیزه بخش جهت جذب سرمایه های مردمی استفاده شود.

پینوشت:

(۱) Venture Capital Funds

(۲) Initial Public Offerings(IPO)

  1.   نکته ۱: با اینکه صندوق های جسورانه طبق قانون سازمان بورس امکان پذیره نویسی سهام خود را دارند ولی مخاطب آن اصلا عموم مردم نیستند و نباید هم باشد همان طور که هیچ جای دنیا این گونه نیست. تنها مجموعه هایی مثل صندوق های بازنشستگی، بیمه ها، بانک ها، افراد ثروتمند از نوع خیر و ... که می توانند سرمایه .گذاری بلند مدت کنند و ریسک بالایی را بپذیرند و تنها بخش کوچکی از سرمایه خود را به سرمایه گذاری ریسک پذیر اختصاص می دهند.

    قانون سازمان بورس و بحث صندوق های جسورانه بورسی تنها قراره یک چهارچوب قانونی به فعالیت های سرمایه گذاران ریسک پذیر بده.. بازار دانش بنیان در بورس هم قراره سهام شرکت های بورسی رو مبادله کنه، نه صندوق های جسورانه . مثلا نهایتا شرکت هایی که از دل این صندوق ها توسعه یافتند می تونن در این بازار عرضه بشوند و سرمایه گذاری انجام شود. تازه در این بازار نیز طبق گفته مسئولین سازمان بورس، عموم مردم امکان سرمایه گذاری ندارد چون تخصصی در شناخت این تیپ شرکت ها ندارند و قعلا می تونه راهکار منطقی باشه که از ضرر و زیان مردم عادی جلوگیری کنه تا اینکه این بازار بلوغ پیدا کنه یا شرکت هاش در بازارهای اصلی بورسی عرضه شوند.

    نکته ۲: اگر علاقه مند به مشارکت مردم در تأمین مالی نوآوری هستید در مورد فرشتگان کسب و کار 

    Business angel / angel investor

    و تأمین مالی جمعی 

    Crowdfunding

    پژوهش بفرمایید

    ۰۰
    • سلام به دوست خوبم جناب احسنی زاده

      از نکاتتون استفاده کردم و از شما بابت مشارکت در این یادداشت بسیارمتشکرم

      منظور از سرمایه های مردمی در این یادداشت در وهله اول مطمئنا سرمایه های خرد و کوچک مردم در بورس نیست. بلکه از همین اشخاص حقیقی فعال در بورس به جز صندوق های بازنشستگی و اشخاص حقوقی دیگری که اشاره فرمودید افرادی حاضرند با خرید بلوک های ۱۰۰ میلیونی که حداقل سرمایه مدنظر صندوق های جسورانه است وارد سرمایه گذاری بشوند. البته من معتقدم هنوز این ساختار مثل هندوانه سر بسته ای است که قابلیت انعطاف بالایی دارد و با تأمین مالی جمعی و فرشتگان کسب و کار از زاویه مخاطبین متفاوت است و در آینده می توان به ورود سرمایه های خرد مردمی در پروژه ها به عنوان افق بلند مدت این صندوق ها نیز حساب باز کرد.نکته دیگر اینکه به نظر من موفقیت این صندوق ها در سرمایه گذاری روی سبدی از پروژه ها می باشد که بایستی بخشی از این سبد اختصاص به طرح های توسعه ای دانش بنیان که از مراحل اولیه خود عبور کرده است باشد، در صورتی که فرشتگان کسب و کار و حتی روش های تأمین مالی جمعی در ایده اولیه که هنوز به مرحله توسعه بازار نرسیده متمرکز هستند

      با تشکر فراوان

      ۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.