۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۷۲۳ ۰۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ دسته: دولت و حکمرانی
۰

نوبخت در اظهارنظری غیر علمی لزوم تعیین یک فرمانده واحد برای اقتصاد ایران را بر خلاف نظر کارشناسان مدیریتی و اقتصادی به چالش کشیده است. به نظر می رسد این واکنش غیر علمی نوبخت، به دلیل مخالف وی با قرار گرفتن «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» به عنوان فرمانده اقتصاد ایران بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد باقر توبخت در حاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی، نسبت به الزام قرار گرفتن «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» به عنوان «فرمانده اقتصاد ایران» در کشور، واکنش نشان داد و گفت: اینکه همواره دنبال یک فرمانده بگردیم که بگوید گروهان به چپ چپ، اقتصاد راست نمی شود! اقتصاد دستوری اداره نمی شود و منطق دارد. فرماندهی اقتصاد در ستاد اقتصادی شکل می گیرد.

این صحبت های سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه در واکنش به مطالب مطرح شده توسط کارشناسان در خصوص لزوم تعیین یک فرمانده واحد برای اقتصاد ایران، در حالی انجام شده است که منظور کارشناسان از فرماندهی اقتصاد، «یکپارچگی در تصمیم گیری»، «نظارت مستمر» و «پیگیری متمرکز اجرای اقدامات طراحی شده» بوده است.

در واقع کارشناسان معتقدند که وجود ستادها و نهادهای مختلف تصمیم گیری در اقتصاد، موجب گسسته شدن تصمیمات و عقب افتادن کارها و اقدامات مهم اقتصادی به ویژه در دولت می شود؛ لذا ضروری است یک نهاد مشخص، تصمیمات و اقدامات اقتصادی را طراحی، برنامه ریزی، تصویب، نظارت و پیگیری نماید و دیگر نهادها بر مبنای آن تعریف شوند.

دلیل اظهارنظر غیرعلمی نوبخت چه بوده است؟

با این وجود، به نظر می رسد این واکنش غیر علمی نوبخت، به دلیل مخالف وی با قرار گرفتن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان فرمانده اقتصاد ایران بوده است.

این درحالیست که بر اساس فرموده های رهبر انقلاب و ماموریت های محوله توسط ایشان به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، «فرماندهی اقتصاد از فکر تا عمل»، «انجام کارهای فوق العاده اقتصادی» و «نظارت و پایش گری و نظارت بر اقدامات دستگاه ها» ۳ ماموریت مهم این ستاد است.

بنابراین می توان گفت که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در میان دستگاه های اقتصادی و نهادهای موجود، تنها نهادی است که از لحاظ ماموریت بایستی مسئولیت فرماندهی اقتصادی ایران را بر عهده داشته باشد و زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را در این مسیر فراهم نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.