۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۱۱۴ ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت دوازدهم در برنامه گفتگوی ویژه خبری، از دیپلماسی اقتصادی به عنوان اولویت اصلی وزارت امور خارجه نام برد و از طراحی معاونت جدید اقتصادی این وزارتخانه بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور روز یکشنبه ۲۹ مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو به بیان برنامه های وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم پرداخت.

بخشی از نکات مطرح در این گفتگو در ادامه آمده است:

توسعه دیپلماسی اقتصادی، برنامه وزارتخانه در دولت دوازدهم

در دولت یازدهم توانستیم موانع توسعه اقتصادی را برداریم و در دولت دوازدهم تلاش بیشتری می‌کنیم که در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعال‌تر باشیم.

منطقه ما بهترین بازار برای بخش خصوصی است که می تواند تولید اشتغال داشته باشد. برای ایجاد اشتغال باید تولید را برای کسب بازارهای خارجی تقویت کنیم و فقط معطوف به نیاز و بازارهای داخلی نباشیم.

وظیفه این وزارتخانه معرفی توانمندی‌های اقتصادی داخلی به خارج و امکانات کشورهای خارجی به بخش خصوصی است. بر این اساس لازم بود بر موضوع اقتصاد تمرکز کرده و تلاش‌های بخش خصوصی و دولتی را در این زمینه تسهیل کنیم.

راه اندازی معاونت اقتصادی در وزارت خارجه برای توسعه دیپلماسی اقتصادی

برای فعال‌تر شدن در حوزه دیپلماسی اقتصادی، سازوکار جدیدی به‌عنوان معاونت اقتصادی در وزارت خارجه ایجاد کردیم و جدا از اینکه با حذف سه معاونت منطقه‌ای، یک معاونت سیاسی ایجاد می‌شود، یک معاونت اقتصادی نیز ایجاد می‌کنیم تا ادارات کل منطقه‌ای و سفارتخانه‌ها موظف باشند با هر دو معاونت کار کنند.

در این شرایط ادارات و سفارتخانه‌های وزارت امور خارجه با حفظ تمرکز سیاسی و امنیتی، باید به هر دو معاونت پاسخگو باشند.

ادارات کل معاونت اقتصادی بر اساس اقتصاد مقاومتی طراحی می شوند

در زیرمجموعه معاونت اقتصادی حوزه‌هایی که از نظر اقتصاد مقاومتی موردتوجه بوده است، به شکل ادارات کل برجسته خواهند شد.

در حوزه صادرات بر صادرات کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار تأکید می‌کنیم تا این صادرات مانعی برای تحریم دوباره جمهوری اسلامی ایران باشد.

در حوزه واردات نیز به واردات سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، جذب فناوری و واردات گردشگر در حوزه‌های فرهنگی و سلامت توجه ویژه‌ای کرده‌ایم.

استفاده از مزیت های داخلی، خروجی اقدامات وزارت خارجه

کارهای اقتصادی و سیاسی کشور باید با وزارت امور خارجه هماهنگ شود تا بتوانیم منافع ملی را در خارج از کشور به‌پیش ببریم تا منابع کشور بی‌دلیل متوجه خارج نشود یا در حوزه‌هایی که در داخل ظرفیت و مزیت‌های فناوری داریم بی‌جهت به واردات رو نیاوریم.

یکی از مشکلات و موانع داخلی برای جذب سرمایه خارجی، طولانی شدن زمان جذب سرمایه به دلیل دقتی است که در این حوزه می‌شود.

در حوزه صادرات نیز این دقت‌ها وجود دارد و مانع اقدامات بخش خصوصی در بازارهای جهانی می‌شود، بر همین اساس از دو سال پیش، یک بانک اطلاعاتی در وزارت امور خارجه به‌صورت آزمایشی برای تبادل اطلاعات اقتصادی بین داخل و خارج راه‌اندازی شده است.

حضور بخشی خصوصی در بازار کشورها، برنامه وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه باید در خارج از کشور تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده باشد و مانع از اقداماتی شود که نمی‌گذارد ایران از ظرفیت‌های خود استفاده کند.

خودمان هم باید در تجارت خارجی هماهنگ باشیم که بازارمان را در خارج خراب نکنیم چراکه در بسیاری موارد رقابت‌های غیر سازنده در خارج از کشور مانع حضور مؤثرمان شده است.

این مشکلات در قطر و روسیه نیز رخ داد و نتوانستیم به‌طور مناسب از ظرفیت‌های ایجادشده برای اقتصاد کشور استفاده کنیم.

یکی از برنامه‌های وزارت امور خارجه در چند ماه گذشته حمایت از بخش خصوصی با استفاده از صندوق توسعه ملی برای حضور در بازار کشورهای همسایه بوده که درخواست‌هایی نیز در این زمینه مطرح شده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، قول همکاری و اعلام آمادگی کرده‌اند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.