۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۶۴۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ دسته: کشاورزی
۰

داوودی با بیان این که در کشور با مشکل مدیریت منابع آبی مواجه هستیم، گفت: متاسفانه ما فقط از آب موجود فعلی، ۳۰ درصد را کنترل می کنیم و ۷۰ درصد آن پرت می شود در حالی که می توانیم ۹۰ درصد آب را کنترل بکنیم.

یوسف داودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سراب و مهربان در گفتگو با مسیر اقتصاد(مسیر اقتصاد) در خصوص وضعیت آب در کشور گفت: ما در کشور هم با بحران آب مواجه هستیم و هم با بحران مدیریت منابع آبی.

بحران آب مهمترین چالش پیش روی کشور

داودی گفت: ما در کشور با چند چالش اساسی بیکاری، قاچاق، تامین اجتماعی و بیمه و بالاخره بحث آب روبرو هستیم.

وی افزود: بحث آب نسبت به سایر چالش ها از اولویت بیشتری برخوردار است و از همه مهمتر است و اگر نتوانیم برنامه و کاری برایش انجام بدهیم کل کشور را می تواند نابود کند.

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: بحران آب یک خطر جدی برای کشور است که از تمام جنگ ها و تحریم ها اقتصادی و تمام مشکلاتی که تا به حال برای کشور به وجود آمده خطرش بیشتر است و هویت و موجودیت ایران را تحت تاثیر خودش قرار داده است.

وی افزود: نتیجه بحران آب کاهش میزان آب در کشور و پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی است. اگر سطح آب ما پایین برود یک فضای خالی گسترده در زیر زمین ایجاد می شود که احتمال هر گونه مشکلی از جمله رانش زمین را افزایش می دهد.

داوودی با بیان اینکه باید یک فکر اساسی برای حل این مشکل کنیم، گفت: البته من طرح هایی را در کمیسیون کشاورزی مجلس آماده کرده ام، یکی از این طرح ها احداث یک تونل عظیم آبی از شمال شرقی کشور و عبور آن از تمام طول کشور برای تأمین آب شرب شهرها است.

وزارت کشاورزی مسئول مدیریت آب

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای مدیریت آب در کشور گفت: متاسفانه آب کشور در عرض ۲۰ روز تا یکماه تبخیر می شود، برای حل این مشکل هم کمیسیون کشاورزی و هم وزارت جهاد کشاوزی باید برای کنترل آب زمان را از دست ندهند.

۷۰ درصد آب های موجود به دلیل مدیریت نادرست آب از بین می رود

داوودی افزود: متاسفانه ما فقط از آب موجود فعلی ۳۰ درصد را کنترل می کنیم و ۷۰ درصد آن به دلیل مدیریت نادرست آب پرت می شود در حالی که می توانیم ۹۰ درصد آب را کنترل بکنیم.

نماینده مردم سراب گفت: با آبیاری های نوین که در ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر زیر زمین هستند می توانیم میزان کنترل آب را تا ۹۰ درصد افزایش بدهیم و از ۳۰ درصد فعلی به سمت ۹۰ درصد برسانیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: یک پیشنهاد دیگر من کشت فراسرزمینی در کشورهای دیگر است که آب زیاد و زمین ارزان دارند؛ این کار هم می تواند بسیار مفید باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.