۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۵۳۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بیگلری گفت: دولت باید اقدامات اساسی از قبیل انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری و حذف دلار از مبادلات بین المللی ایران را در پیش بگیرد تا به نحو مؤثری بتواند تحریم های جدید آمریکا را بی اثر نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، محسن بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در خصوص راهکارهای بی اثر کردن تحریم های جدید آمریکا گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری در اصول اساسی اقتصاد مقاومتی، کشور باید خود را در مقابل تهدیدات و تحریم های خارجی مقاوم نموده و با اتکا به تدابیر و راهکارهای اساسی و مؤثر، اقدام به مقابله با این دشمنی ها کند.

بیگلری گفت: اگر اقتصاد ایران در مسیر اصول اساسی اقتصاد مقاومتی گام برداشته و اقدام و عمل به این اصول را سرلوحه خود قرار دهد، می تواند تمامی تحریم ها و دشمنی های آمریکا را بی اثر نماید.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از اصول اساسی اقتصاد مقاومتی افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور است، گفت: این اصل در ماده ۱۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد اشاره قرار گرفته و تحقق آن از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان و استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای پیش بینی شده است.

بیگلری افزود: استفاده از پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه یکی از ابزارهای کاربردی کردن این ماده است که توسط مجلس شورای اسلامی نیز در قانون برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده است.

وی در ادامه گفت: بنابراین یکی از راه های بی اثر کردن تحریم ها استفاده از پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری ایران است. در صورتی که ایران در مبادلات تجاری خود استفاده از دلار را کنار بگذارد، یکی از ابزارهای آمریکا جهت فشار بر ایران از بین خواهد رفت.

کاهش وابستگی به ابزارهای مالی آمریکا یکی از راهکارهای مقابله با تحریم ها

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کشور ایران باید با تکیه بر توان داخلی خود وابستگی به ابزارهای مالی پرداختِ تحت اختیارات آمریکا را از بین ببرد تا بدین طریق از اختیارات و ابزارهای نظارتی آمریکا بر مبادلات ایران کاسته شود.

بیگلری در پایان گفت: دولت نیز در این زمینه باید اقدامات اساسی از قبیل انعقاد پیمان های پولی با کشورهای طرف تجاری و حذف دلار از مبادلات بین المللی ایران را در پیش بگیرد تا به نحو مؤثری بتواند تحریم ها را بی اثر نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.