۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۲۷۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

توسعه کریدور شمال-جنوب ایران که بندر چابهار را در دریای عمان به شهرهای شمالی ایران مرتبط میکند، میتواند برای هر دو کشور هند و ترکمنستان مفید باشد و روابط تجاری و اقتصادی این کشورها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات دو کشور هند و ترکمنستان در دیداری بر اهمیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی از طریق کریدور شمال-جنوب ایران تأکید کردند.

نینتین گادکاری وزیر حمل و نقل جاده ای و دریایی کشور هند و رشید مردوف معاون نخست وزیر و وزیر تجارت ترکمنستان در روز دوشنبه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار دو طرف بر ضرورت افزایش روابط تجاری و اقتصادی تأکید کردند و اقدامات لازم برای افزایش تعاملات را بررسی نمودند. علاوه بر این هر دو طرف اجرایی شدن سریعتر توافقنامه عشق آباد در زمینه ایجاد یک کریدور تجاری بین کشورهای هند، عمان، ایران و ترکمنستان را بسیار مهم و حیاتی دانستند.

این در حالیست که وزیر حمل و نقل جاده ای و دریایی هند به تازگی از ایران دیدار کرده و بر اهمیت توسعه بندر چابهار برای تجارت خارجی کشور هند تأکید کرده است. طبق گفته این وزیر هندی بندر چابهار در حال توسعه و نوسازی است و کشور هند میتواند در سال آینده میلادی از این بندر به منظور ترانزیت محصولات خود استفاده نماید.

کشور ترکمنستان دارای یکی از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در بین کشورهای جهان است اما در منطقه ای حضور دارد که به سادگی نمیتواند گاز و دیگر سوخت های معدنی خود را صادر نماید.

از طرف دیگر کشور هند نیز در حال حاضر برای برقراری ارتباط کشورهای افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنستان با مشکلات متعددی مواجه است.

در این میان توسعه کریدور شمال-جنوب ایران که بندر چابهار را در دریای عمان به شهرهای شمالی ایران مرتبط میکند میتواند برای هر دو کشور هند و ترکمنستان مفید باشد و روابط تجاری و اقتصادی این کشورها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. از این رو کشورهای هند و ترکمنستان بر ضرورت تسریع در توسعه این کریدور ترانزیتی تأکید کرده اند.

منبع: هیندو بیزینس لاین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.