۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۱۶۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۱

بانک مرکزی ایران به عنوان مهمترین نهاد در جنگ اقتصادی، تقریبا هیچ واکنشی نسبت به تحریم های جدید آمریکا نداشته است. این درحالیست که کشور روسیه نیز که دیگر هدف این تحریم ها بوده، در این زمینه اقدامات متعددی از جمله انعقاد پیمان پولی دوجانبه برای حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی خود در مبادلات تجاری انجام داده است.

یک هفته پس از تصویب طرح تحریم های جدید در کنگره آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اقدام به امضای طرح تحریم جدید نموده و بدین طریق تحریم های آمریکا علیه سه کشور تبدیل به قانون لازم الاجرا شد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، عنوان طرح تحریمی جدید «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم ها» می باشد.

رئیس جمهور آمریکا گفته است علی‌رغم اینکه طرح تحریمی جدید نواقص فراوانی دارد، ولی به خاطر حفظ وحدت ملی آن را امضا کردم.

ترامپ در ادامه سخنانش گفته است که من با تدابیر سختگیرانه برای مجازات و مقابله با رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و خصمانه ایران و کره‌شمالی موافق هستم و دخالت روسیه در روند دموکراتیک آمریکا را قابل تحمل نمی دانم.

اما بعد ازاعمال تحریم ها واکنش ۳ کشور تحریم شده قابل ملاحظه است:

اظهارات پی در پی مقامات روسی و پیگیری اقدامات اقتصادی برای پاسخ متقابل و بی اثر کردن تحریم ها

مقامات کشور روسیه بلافاصله بعد از این اقدام آمریکا، واکنش های مختلفی را نشان داده و اعلام کرده اند که جواب تحریم های آمریکا علیه روسیه را حتما خواهند داد.

در چنین شرایطی دولت مردان و دیگر فعالین سیاسی کشور روسیه نیز با درک مناسب از تأثیرات تحریم های آمریکا بر اقتصاد کشورشان در تلاش هستند تا با در دستور کار قرار دادن اقدامات متقابل، قدرت خود را به رخ آمریکا بکشانند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه کشور روسیه در مصاحبه ای اعلام کرده است که مهمترین پاسخ روسیه به تحریم های آمریکا کاهش وابستگی به دلار در نظام مالی است و روسیه به طور جدی به دنبال آن است که سیاست هایی همچون جایگزینی واردات و کاهش وابستگی به دلار را اجرا نموده تا تحریم های آمریکا را بی اثر نماید.

والری واسیلیف، معاون کمیته سیاست اقتصادی مجلس روسیه نیز گفته است که این کشور باید به تدریج استفاده از دلار در مبادلات تجاری را کاهش داده تا بتواند روند بهبود اوضاع اقتصادی را تداوم بخشد.

واسیلیف با اشاره به چین به عنوان کشوری که توانست وابستگی خود به دلار را کاهش دهد، گفت: مسکو نیز باید در درازمدت بازارهای مالی در درون خود را  گسترش داده و نقش دلار را از اقتصاد روسیه حذف کند و از دیگر ارزهای بین‌المللی نظیر یوآن چین در مبادلات استفاده کند.

در همین راستا سرگی میرونوف رئیس حزب «فقط روسیه» که یکی از احزاب فعال در عرصه سیاسی کشور روسیه است، به دولت این کشور پیشنهاد داده است که روسیه میتواند با تحریم برندهای معتبر آمریکایی و جایگزینی آن ها با محصولات تولید داخل، پاسخ مناسبی به تحریم های آمریکا بدهد.

این فعال سیاسی روسی گفته است: «مصرف کنندگان کشور روسیه نیاز چندانی به برندهایی همچون کوکاکولا، پپسی کولا، مارس و دیگر برندهای معتبر آمریکایی در حوزه محصولات غذایی ندارند و روسیه میتواند به راحتی این برندهای آمریکایی را تحریم کند. تولیدکنندگان داخلی محصولات مشابه نیز میتوانند بدون هیچ نگرانی جای این محصولات را در بازار روسیه پر نمایند. جنگ جنگ است. در این شرایط اگر دشمن ضربه ای به شما بزند، شما باید با ضربه ای محکم تر پاسخ او را بدهید.»

رئیس حزب «فقط روسیه» همچنین پیشنهاد داده است که لازم است روسیه آن بخش از ذخایر خارجی خود که به شکل دلاری در آمریکا نگهداری میشود را هرچه سریعتر از این کشور خارج نماید. در حال حاضر یک چهارم از ذخایر خارجی روسیه در آمریکا نگهداری میشود.

علاوه بر این تغییر سیستم عامل کامپیوترها از ویندوز به لینوکس دیگر پیشنهاد این فعال سیاسی در زمینه پاسخگویی به اقدامات خصمانه آمریکاست.

الکسی زوبتز معاون دانشگاه مالی روسیه گفته است که مقامات روسی در حال بررسی موضوع قطع وابستگی کامل به سیستم مالی آمریکا هستند. چراکه بیش از نیمی از مبادلات در جهان در این بستر و بوسیله دلار انجام می شود و آمریکا می تواند درهر لحظه که بخواهد مبادلات روسیه را مسدود کند.

زوبتز در ادامه گفته است که، روسیه نیاز به یک سیستم پرداخت مستقل دارد تا به مراکز پردازش مالی خارجی وابسته نباشد. سیستم میر یک گام درست در این راستا می باشد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه سیستم پرداخت روسیه باید به طور کامل مستقل باشد، گفته است که این یک موضوع امنیتی است و در صورت اجرا ترس از محدودیت های ایجاد شده توسط تحریم را از بین خواهد برد.

یاروسلاو لیسوولیک، اقتصاددان ارشد بانک توسعه روسیه نیز گفته است که در صورتی که تلاش های هماهنگ شده بین صادرکنندگان منابع انرژی صورت بگیرد، می تواند به آنها کمک کند تا مواد خام صادراتی خود را بوسیله ارزهای ملی و بدون استفاده از دلار مبادله کنند.

وی در ادامه گفته است که، برای مثال، در صورتی که روسیه و برخی کشورهای صادرکننده گاز اتحادیه ای جهت تجارت گاز خود تشکیل دهند، گزینه های بیشتری را برای تجارت کالای خود با استفاده از ارزهای ملی خواهند داشت.

همچنین مقامات کشور روسیه اعلام کرده اند که استفاده از سیستم سوئیفت را کنار گذاشته و از پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت که در داخل طراحی شده است استفاده خواهند کرد.

کشور روسیه در واکنش به تحریم های اقدامات مختلفی دیگری از قبیل کنار گذاشتن کارت های اعتباری آمریکایی و استفاده از میرکارت های بومی روسیه را عملی نموده است.

این اقدامات کشور روسیه در واکنش به تحریم های آمریکا، تنها چند روز پس از امضای قانون تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه، کره شمالی انجام شده است.

تهدید آمریکا به استفاده از بمب اتمی توسط کره شمالی

کره شمالی نیز در واکنش به تحریم ها، به زعم خود آمریکا را تهدید به پرتاب بمب اتمی کرده و گفته است که جزیره گوام که متعلق به امریکا می باشد را بمباران خواهد کرد.

کشور آمریکا نیز در واکنش به تهدیدات این کشور جنگنده های خود را برفراز جزیره گوام به پرواز درآورده است.

ایران واکنشی برای بی اثر کردن تحریم های جدید نداشته است

اما در این میان واکنش ایران به تحریم های جدید آمریکا جالب می باشد. مسئولین دولتی و بعضی نمایندگان مجلس بیان داشته اند که تحریم های اعمال شده تکراری بوده و ایران پاسخ این تحریم ها را خواهد داد؛ اما درباره کم و کیف این پاسخ خود توضیحی نداده اند.

مجلس شورای اسلامی نیز در در واکنشی اقدام به تصویب قانون جدیدی برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا کرده است که بررسی آن نشان می دهد در مقایسه با قوانین تصویب شده، نه الزام اجرایی داشته و نه اثرگذار است. مهمترین اثر تحریم های جدید آمریکا بر اقتصاد کشور است و به جای تصویب چنین قوانینی، باید اقدامات لازم جهت بی اثر کردن این تحریم ها دنبال شود. مشابه اقداماتی از جمله حذف دلار و سوئیفت از مبادلات که روسیه به دنبال آن است.

از آنجایی که کشور آمریکا به خاطر حفظ وحدت ملی خود اقدام به وضع تحریم های ظالمانه علیه ایران کرده است، ایران نیز باید به منظور حفظ منافع و امنیت ملی و مقاوم سازی اقتصاد، برای بی اثر کردن تحریم های جدید اقدام مؤثر انجام دهد. در این میان نقش بانک مرکزی به عنوان خط مقدم و در پی آن وزارت اقتصاد و وزارت خارجه پررنگ است.

بنابراین ضروری است بانک مرکزی شرایطی را ایجاد کند تا به طور کامل استفاده از دلار و یورو و همچنین پیام رسان سوئیفت را از مبادلات و عملیات مالی بین المللی خود کنار گذاشته و در تجارت با کشورهای طرف تجاری، از ارزهای ملی استفاده نماید.

انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری و حذف سوئیفت، اقدام مهم ایران

یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه انعقاد پیمان های پولی دوجانبه می باشد که در آن از ارزهای ملی دو کشور در تجارت استفاده می شود و نیاز به دلار از بین می رود. با اینکه کشور ایران با تحریم های متعددی مواجه بوده است، تاکنون در زمینه پیمان های پولی اقدام مؤثری انجام نداده است. حذف پیام رسان سوئیفت و جایگزین کردن سپام با آن در مبادلات نیز اقدام مهم دیگری در این زمینه است که باعث می شود آمریکا، از مبادلات ایران با دیگر کشورها اطلاع پیدا نکند.

از آنجا که بنا بر اخبار روزهای اخیر و اذعان بازرگانان صاحب حساب در بانک های کشورهای خارجی، کشورهایی از قبیل چین، تایوان، کره، عمارات، قطر، کویت، عمان و جمهوری آذربایجان اقدام به مسدود نمودن حساب های اشخاص ایرانی به دلیل اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران کرده اند، این قبیل اقدامات می تواند به بی اثر کردن تحریم های جدید آمریکا منتهی شود.

  1. فكر مي كنم ...... نمي گويد ولي عملا سياست تسليم را در پيش گرفته است و تحركي ندارد تا شايد فشارها موثرتر واقع شوند و برجام منطقه اي در دستور كار قرار گيرد. اعتراف به ناكام بودن برجام هسته اي از بعضي برنمي آيد و حاضرند بجاي آن راه تسليم را در پيش گيرند.
    اما اينكه ايران چاره اي ديگر دارد يا خير بستگي به نگرش و جهان بيني ما دارد در نگرش مادي مي توان به موضوع اصول نبرد نامتقارن و مزيتها و فرصتها توجه نمود و روشهايي براي مقابله با تحريم ها و تخفيف عوارض آن يافت و علاوه بر آن و بالاتر از آن قدرت و ايدئولوژي معنوي ماست كه ما را نه تنها قادر به ايستادگي مي كند بلكه مي تواند پيروزي در ميدان را بدنبال داشته باشد و اين راهي است كه امام خميني با پيروي از ائمه اطهار عليهم السلام براي ما ترسيم نمودند.

    ۱۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.