۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۸۴۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

با خروج آمریکا از برجام، دوباره تحریم های مالی علیه ایران اعمال خواهد شد. تحریم های متعدد و بعضا هوشمندانه آمریکا علیه ایران، تلاش ها و تمرکز وزارت خزانه داری این کشور را برای مقابله با ایران نشان می دهد. این در حالیست که بانک مرکزی به عنوان یکی از نهادهای مهم که در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور قرار دارد، اقدام ویژه ای برای مقابله با تحریم ها نکرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ۱۷ اردیبهشت با صدور دستور خروج آمریکا از برجام، دستورالعمل هایی جهت اعمال دوباره تحریم های هسته ای و همچنین تحریم های جدید علیه ایران را امضا نمود.

با خروج آمریکا از برجام، وزارت خزانه داری این کشور برای «چندمین بار» برنامه های تحریمی جدیدی علیه ایران طراحی کرده است که قرار است از ۹۰ روز و ۱۸۰ روز بعد اعمال شوند. همانند برنامه تحریمی سابق، در این برنامه نیز قطع دسترسی کامل ایران به چرخه مبادلات دلاری جهانی و نظام پیام رسانی مالی، نقاط اصلی اتکاء آمریکا جهت اعمال فشار تحریمی علیه ایران است.

از طرفی در روزهای اخیر نیز وزارت خزانه داری آمریکا اقدام به شناسایی تعدادی از صرافی ها و افراد مستقر در امارات نموده است که فعالیت نقل و انتقالات ارزی ایران را انجام می داده اند و این افراد را در لیست تحریمی خود قرار داده است. بنابراین طبق رویه پیش روی آمریکا می توان نتیجه گرفت که وزارت خزانه داری این کشور بنا دارد رفته رفته تحریم های بیشتر و سختگیرانه تری را علیه ایران اعمال نماید.

اهمیت وزارت خزانه داری و اوفک در اعمال تحریم ها

این اقدامات که تنها گوشه ای از فعالیت های وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران است، نشان می دهد این وزارتخانه تا چه حد برای اثرگذاری تحریم ها علیه ایران تلاش می نماید. یکی از ارگان های تخصصی تحت نظر وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، دفتر کنترل دارایی های خارجی (اوفک) است. این دفتر به طور ویژه و بر اساس اهداف و سیاست های خارجی ایالات متحده علیه دولت ها، سازمان ها و افراد غیر آمریکایی تحریم های اقتصادی و بازرگانی اعمال می کند.

این در حالی است که برخلاف تلاش های متعدد وزارت خزانه داری آمریکا جهت اعمال فشار مالی بر ایران، بانک مرکزی ایران اقدام مؤثری جهت بی اثر کردن تحریم ها انجام نداده بلکه فقط از روش های دور زنی تحریم ها در انجام مبادلات استفاده کرده است.

روسیه به دنبال طراحی اقدامات پیشگیرانه در مقابل تحریم ها

به عنوان نمونه بانک مرکزی روسیه اخیرا اعلام کرده است قصد دارد با انجام آزمایشات متعدد، اثرگذاری تحریم های مالی خارجی جدید را بر اقتصاد روسیه بررسی نماید.

هدف بانک مرکزی روسیه از این اقدام شناخت بهتر نسبت به وضعیت نظام مالی و اقتصاد این کشور در صورت وضع تحریم های جدید است؛ تا بتواند با انجام اقدامات پیشگیرانه علاوه بر افزایش مقاومت اقتصادی، از اثرگذاری تحریم های مالی احتمالی بکاهد.

همچنین کشور روسیه در راستای مقابله با فعالیت های تحریمی اوفک اقدام به راه اندازی نهاد تخصصی مقابله با اوفک نیز نموده است.

خلأ نهاد تخصصی مقابله با تحریم ها در بانک مرکزی ایران

در حالی که کشور ایران طی سالیان اخیر با تحریم های متعدد و متنوع از طرف آمریکا مواجه بوده است، اما تاکنون هیچ نهاد یا مرکز تخصصی برای مقابله و چاره اندیشی برای تحریم ها ایجاد نکرده است.

در شرایط فعلی ضروری است بانک مرکزی ایران اداره یا نهاد تخصصی برای مقابله با تحریم های مالی وزرات خزانه داری آمریکا ایجاد نماید که به طور تخصصی و با تمرکز ویژه، بحث طراحی و استفاده از راهکارهایی برای بی اثر کردن تحریم ها را پیگیری نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.