۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۵۹۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ دسته: کشاورزی
۰

هفته گذشته در حالی دولت تعرفه ۳۲ درصدی ورادات تخم مرغ را به ۵ درصد برای مدیریت بازار کاهش داد که طبق گفته ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران، تولیدکنندگان این صنعت قادرند نیاز داخل را تامین کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در سال ۹۵ حدود ۱ میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید شد که از این میزان ۸۵۰ هزار تن به مصرف داخلی رسید و مابقی به کشورهای همسایه صادر شد.

اما امسال با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ در ماههای اخیر، این شائبه به وجود آمد که کشور با کمبود قابل توجهی در عرضه تخم مرغ مواجه است.

حذف ۱۲ میلیون قطعه طیور تخم گذار به دلیل بیماری

در همین خصوص حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تنش قیمتی که اخیرا به واسطه شیوع آنفلوآنزای مرغی و حذف بسیاری از گله‌های مولد اتفاق افتاد، حدود ۱۲ میلیون قطعه طیور تخم‌گذار حذف شد که روی تولید و عرضه این محصول اثرگذار بودند.

کاهش تعرفه برای تامین نیاز داخل به تخم مرغ از طریق واردات

به همین دلیل هفته گذشته به پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی، هیئت دولت با واردات تخم مرغ به کشور به منظور کنترل قیمت موافقت کرد و تعرفه آن را در مدت زمان محدود از ۳۲ درصد به ۵ درصد کاهش داد.

اتحادیه مرغ تخم گذار با کاهش تعرفه واردات مخالف است

در همین خصوص رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران با انتقاد از واردات تخم مرغ به کشور، گفت: از آنجا که اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار مسئول تنظیم بازار است، اعلام می کنم که هیچ کمبودی نداریم و معتقدیم این اقدام به بازار آسیب می زند.

وی افزود: به تصمیم دولت اعتراض داریم چون در این چند سال که در بازار حضور داشتیم و مدیریت کردیم، انتظار داشتیم نظر اتحادیه پیش از صدور مجوز واردات در نظر گرفته شود.

صادرکننده تخم مرغ هستیم

ترکاشوند گفت: باید قبل از هر تصمیمی ملاحظات لازم برای تولید کنندگان رعایت شود در حالیکه صادر کننده تخم مرغ هستیم مجوز واردات سبب ورود سوء استفاده کنندگان در این شرایط می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به مسئولیت اتحادیه در تنظیم بازار تخم مرغ، ضروری است حتی اگر نیاز به واردات باشد، این اقدام باید از سوی اتحادیه انجام شود و مسئولان باید با ما هماهنگ باشند تا خللی در تولید داخل ایجاد نشود.

گفتنی است هم اکنون سرانه مصرف تخم مرغ در کشور، ۱۱ کیلوگرم و یا  ۱۹۱ عدد برای هر نفر در سال است.

امید است با تعامل بین بخش خصوصی و وزرات جهاد کشاورزی و رفع بیماری آنفلونزای مرغی در کشور شاهد شکوفایی صنعت تخم مرغ باشیم تا علاوه بر تامین نیاز داخلی بتوانیم  این محصول را به دیگر کشورهای جهان صادر کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.