۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۰۸۴ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ دسته: کشاورزی
۰

با استفاده ۸۸ درصدی کشور از منابع آب تجدیدپذیر کارشناسان معتقدند در سالیان آتی با کاهش برداشت و متعاقب آن بحران آبی روبرو خواهیم شد. یکی از راهکارهایی که برای مقابله با این روند پیشنهاد می شود استفاده از کشت دیم است.

به گزارش مسیر اقتصاد(مسیر اقتصاد)، آب­ های تجدیدپذیر بخش کمی از آب­ های سالانه کشور را تشکیل می­ دهند و عمده منابع آبی کشور آب ­های تجدیدناپذیر بوده (نزدیک به ۷۰%) که از طریق تبخیر و تعرق از دسترس خارج می­ شود.

کاهش ۹۰ درصدی سرانه آبهای تجدیدپذیر

سهم کشور ایران از آب تجدید پذیر سه دهم درصد از کل آب های تجدید پذیر در جهان است. بر اساس آمار، سرانه آب تجدیدپذیر سالانه کشور از حدود ۱۳۰۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۰۰ به حدود ۱۴۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۹۲ تقلیل یافته و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب بدتر خواهد شد.

در همین خصوص علیرضا دائمی، معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه ذخایر آب تجدیدشونده کشور سالیانه ۲۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است، گفت: ۲۰ سال زمان نیاز است تا منابع زیرزمینی آب کشور احیا شود.

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۶ از کل منابع آب تجدیدشونده کشور حدود ۸۹.۵ میلیارد متر مکعب جهت مصارف بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خانگی برداشت شده است.

حجم آب های تجدیدپذیر در ایران ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال بوده که به علت تغییر اقلیم و همچنین الگوهای نامناسب مصرف آب، حدود ۲۵ درصد کاهش یافته به طوری که در برآوردهای جدید بر اساس میانگین سال‌های اخیر، حجم آب تجدیدپذیر در ایران به حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و هم اکنون ۸۸ درصد از منابع آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می شود.

۸۸ درصد از منابع آب تجدیدپذیر مصرف می شود

در همین خصوص رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: هم اکنون ۸۸ درصد از منابع آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می شود که تلاش می شود این میزان را به ۶۹ درصد برسانیم و امید داریم با همت آیندگان این رقم به ۶۰ درصد برسد.

طبق شاخص برداشت کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد کمتر از ۱۰ درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر در حد مطلوب ارزیابی می‌شود و برداشت‌های ۱۰-۲۰ درصد، ۲۰-۴۰ درصد، ۴۰-۶۰ درصد و بیش از ۶۰ درصد به ترتیب در حد بحران کم، بحران متوسط، بحران بالا و فاجعه هستند. در ایران ۸۸ درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود که این رقم در حد فاجعه است.

امیرحسین رقیمی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی طرح های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: اگر برنامه ریزی برای کاهش میزان مصرف یا مصرف بهینه در جامعه صورت نگیرد بدون شک روند بحران آبی ابعاد گسترده تری پیدا خواهد کرد.

گفتنی است سمت گیری برنامه های بهره‌وری، اصلاح ساختار اقتصادی و افزایش تاب آوری منابع آبی از اهداف کلان وزارت نیرو محسوب می شوند.

کشت دیم، یک راهکار برای جلوگیری از بحران آبی

اصلاح الگوی مصرف آب و مدیریت منابع آبی در بخش شهری، صنعتی و کشاورزی و همچنین توسعه کشت دیم در کشور راه هایی است که به عقیده کارشناسان می توان با استفاده از آن، از افزایش بهره برداری از منابع آبی تجدیدپذیر جلوگیری نموده و بحران آبی پیش رو را مدیریت کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.