۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۸۶۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

راه اندازی پروژه بزرگ ریلی مشترک ایران و افغانستان این امکان را برای کشورهای افغانستان، هند و پاکستان فراهم میکند تا از طریق شبکه ریلی ایران به کشورهای آسیای میانه، روسیه و حتی کشورهای اروپایی متصل شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای ایران و افغانستان در نظر دارند تا با ساخت پروژه ریلی مشترک خود در آسیای میانه بزرگترین شبکه حمل و نقل ریلی را در منطقه راه اندازی نمایند.

راه اندازی پروژه بزرگ ریلی مشترک ایران و افغانستان این امکان را برای کشورهای افغانستان، هند و پاکستان فراهم میکند تا از طریق شبکه ریلی ایران به کشورهای آسیای میانه، روسیه و حتی کشورهای اروپایی متصل شوند.

درحال حاضر اغلب تجارت بین کشورهای هند و پاکستان از یک سو و روسیه و کشورهای اروپایی از سوی دیگر از طریق حمل و نقل دریایی انجام میشود و راه اندازی شبکه ریلی ایران میتواند هزینه و زمان ارسال محصولات این کشورها را به مراتب کاهش دهد. علاوه بر این در حال حاضر بار ترافیکی کانال سوئز به قدری زیاد شده که امکان افزایش تجارت از این کانال وجود دارد و کشورهای منطقه از این منظر نیز به ایجاد یک کانال اتصال جدید نیاز دارند.

افزون بر این راه اندازی شبکه ریلی مشترک ایران و افغانستان به طور قابل توجهی بر افزایش تجارت دوجانبه این دو کشور تأثیرگذار خواهد بود و میتواند مسیر صادرات محصولات این دو کشور به دیگر کشورهای جهان را نیز هموارتر نماید.

طبق گفته مدیر اجرایی شرکت ملی راه آهن ایران، این شرکت قرار است بیش از ۶۴ کیلومتر از مسیر ریلی مرز ایران تا هرات را بسازد که بیش از ۳۴ کیلومتر این مسیر در حال حاضر تکمیل شده است. طبق گفته این مقام شرکت ملی ایران، به زودی ۳۰ کیلومتر ساخته شده از این مسیر افتتاح میشود و واگن های باری میتوانند از این مسیر استفاده نمایند.

در مرحله اول قرار است محصولاتی همچون سیمان و مواد پتروشیمی ایران از این مسیر به کشور افغانستان صادر شوند. اما در مراحل بعدی و با گسترش شبکه ریلی ایران این امکان فراهم خواهد شد که محصولات صادراتی کشور هند نیز از این مسیر به کشور افغانستان صادر شود. همچنین ایران میتواند با استفاده از شبکه ریلی خود به مسیر ارتباطی کشور چین با کشورهای اروپایی تبدیل شود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.