۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۷۹۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

یکی از ارکان مهم وزارت کشاورزی برزیل، دبیرخانه روابط بین الملل کشاورزی است که باعث شده تولید کشاورزی این کشور طی دو دهه گذشته به سرعت در حال افزایش باشد و علیرغم تامین نیاز داخل، به صادرات گسترده بیانجامد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، تولیدات و در ادامه آن صادرات محصولات کشاورزی برزیل طی دو دهه گذشته به سرعت در حال افزایش میباشد که این موضوع ناشی از اقدامات دولت و وزارت کشاورزی برزیل و سیاستگذاری های هوشمندانه در این زمینه است.

تغییر در شیوه مدیریت محصولات کشاورزی، عامل رشد کشاورزی در برزیل

باتوجه به آنکه تغییر در شیوه های مدیریت محصول و گسترش بازارهای منطقه توسط دولت این کشور انجام گرفته، برزیل تبدیل به صادر کننده پیشرو در محصولات سویا، ذرت، شکر، گوشت و قهوه شده است.

همچنین با ادامه افزایش بهره وری و اختصاص دادن زمین های اضافی برای کشاورزی، رشد بیشتر در تولید و صادرات کشاورزی این کشور قابل پیش بینی است. رشد درآمد سرانه این کشور و رشد جمعیت نیز همچنان به افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی در برزیل ادامه خواهد داد.

تحقیقات ERS  که به تجزیه و تحلیل های مبنایی از شرایط اقتصاد کلان در حال تغییر برزیل و سیاست های کشاورزی این کشور و ساختارهای مناسب آن می پردازد، پاسخ های مناسبی به عوامل مهم در گسترش تولید و تجارت کشاورزی برزیل ارائه می کند.

برزیل بزرگترین رقیب آمریکا در تولید ذرت

بر اساس این تحقیقات، برزیل به عنوان بزرگترین رقیب ایالات متحده در بازار جهانی ذرت است. اما نوسان در تولیدات فصلی صادرات می تواند باعث تغییر قیمت محصولات ایالات متحده شود که این موضوع قیمت های ذرت را در زمان برداشت محصول کاهش داده و در نهایت باعث تضعیف سهم بازاری محصولات صادراتی ایالات متحده میشود.

برزیل تبدیل به یک تولیدکننده مهم و معامله گر سویا و ذرت در جهان شده است و اکنون در بازارهای جهانی با ایالات متحده رقابت می کند. شرایط و عملکرد بخش کشاورزی برزیل و رقابت صادراتی آن نظیر قیمت های محصولات مزرعه، هزینه های تولید در سطح مزرعه و هزینه های حمل و نقل در این کشور، قابل رقابت با سایر کشورهای تولیدکننده است.

استفاده از فناوری روز برزیل را تبدیل به رهبر جهانی در کشاورزی کرده است

بخش کشاورزی برزیل از یک سیستم قدیمی تولید با استفاده کم از فنآوری های مدرن به رهبر جهانی کشاورزی تبدیل شده است. سرمایه گذاری های علمی و فناوری برزیل و سایر سیاست های عمومی برای تأمین توانایی کشف پتانسیل کشاورزی و افزایش تولید مزرعه در این زمینه اثرگذار بوده است.

برزیل به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشرو در تولید پنبه در جهان، به رقیب مهم ایالات متحده در بازارهای پنبه ای آسیا و اروپا تبدیل شده است. دسترسی برزیل به زمین های کشاورزی اضافی و قیمت پنبه های مطلوب (در سال ۲۰۱۱) نشان می دهد که تولید پنبه این کشور می تواند حتی بیشتر از آنچه که پیش بینی شده افزایش یابد.[۱]

ساختار وزرات کشاورزی برزیل، عامل اصلی پیشرفت

یکی از ارکان اصلی در برزیل، وزارت کشاورزی بوده که باعث چنین موفقیتی شده است. دبیرخانه روابط بین الملل کشاورزی در ساختار این وزارتخانه، بخشی است که در تجارت کشاورزی نقش اثرگذاری دارد.

این بخش به توسعه سیاست های عمومی برزیل در رابطه با موضوع مذاکرات بین المللی کشاورزی و موارد متعدد آن نظیر استراتژی کشاورزی، رقابت و عرضه، مذاکرات تعرفه و غیر تعرفه ای، نمایندگی بین المللی، توسعه تجارت و تثبیت تصویر، پایداری و ارزش می پردازد.

این دبیرخانه همچنین به وزیر امور خارجه و رهبران سیاسی این کشور برای همکاری، آماده سازی و نظارت بر مسائل بین المللی کشاورزی در هر دو سطح ملی و بین المللی و نیز تجارت دو یا چند جانبه برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی کمک می نماید.[۲]

پینوشت:

[۱]وزارت کشاورزی ایالات متحده – خدمات تحقیقاتی اقتصادی

[۲]وزارت کشاورزی برزیل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.