۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۶۷۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در دهه اخیر میزان تجارت دوجانبه چین با کشورهای آفریقایی سالانه به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار شرکت چینی در کشورهای آفریقایی مشغول فعالیت هستند. این باعث شده است که کشورهای اروپایی، احساس خطر کرده و به فکر افزایش حضور خود در آفریقا باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور آلمان اخیرا اعلام کرده است که امکان همکاری و مشارکت آلمان و چین در کشورهای آفریقایی وجود دارد و آلمان علاقه دارد تا در این زمینه با چین همکاری نماید.

در اجلاس اخیر کشورهای گروه ۲۰ آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ابراز علاقه کرده است که کشورش میتواند با چین در زمینه توسعه و پیشبرد کشورهای در حال توسعه، به طور خاص کشورهای آفریقایی همکاری داشته باشد.

بسیاری از کشورهای آفریقایی پیش از این مستعمره کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و آلمان بوده اند. در مدت طولانی حضور کشورهای اروپایی در آفریقا، این کشورها تنها به فکر بهره برداری از منابع طبیعی کشورهای آفریقایی بوده اند و تلاش چندانی برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهای آفریقایی انجام نداده اند.

اما در سال های اخیر کشور چین با رویکردی متفاوت و به منظور بهره مندی خود و کشورهای آفریقایی در این قاره حضور یافته و در حال گسترش نفوذ خود در بین کشورهای آفریقایی است. کشور چین با انجام پروژه های عمرانی و زیرساختی موجب پیشرفت بیشتر کشورهای آفریقایی در مقایسه با گذشته شده و این رویکرد بسیار مورد استقبال کشورهای آفریقایی قرار گرفته است.

در دهه اخیر میزان تجارت دوجانبه چین با کشورهای آفریقایی سالانه به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار شرکت چینی در کشورهای آفریقایی مشغول فعالیت هستند.

اما گسترش حضور چین در آفریقا موجب کاهش قدرت نفوذ کشورهای اروپایی در این قاره شده و این مسئله نگرانی کشورهای اروپایی را در پی داشته است.

با گسترش حضور چین در آفریقا کشورهای اروپایی در حال حاضر برای تداوم حضور خود در این قاره راهی جز تغییر مواضع خود در قبال کشورهای آفریقایی و تلاش در جهت پیشرفت و توسعه این کشورها ندارند. ابراز علاقه آلمان برای همکاری با چین در کشورهای آفریقایی نیز در همین راستا ارزیابی میشود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.