۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۴۲۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

الزام دریافت مجوز از دولت آمریکا برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران، عملا به این معنی است که ایران در انتخاب شرکت های تولید هواپیما و خرید هواپیمای مسافربری از آنها اختیار عمل چندانی ندارد و این دولت آمریکاست که تعیین میکند ایران از چه شرکت هایی هواپیمای مسافربری تهیه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد مدیر شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل گفته است که این شرکت علاقمند است تا هواپیماهای تولیدی خود را به ایران بفروشد اما برای فروش هواپیما مسافربری به ایران به کسب مجوز از اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا نیاز دارد که تا کنون موفق به دریافت این مجوز از آمریکا نشده است.

آقای پائولو سزار سیلوا، مدیر شرکت هواپیما سازی امبرائر برزیل اخیرا در مصاحبه خود با اعلام این خبر گفته است که شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل به فروش هواپیمای مسافربری به ایران علاقمند است و در تلاش است تا مجوز وزارت خزانه داری آمریکا را دریافت نماید.

بر اساس توافق برجام، دولت آمریکا موظف شده مانع فروش هواپیما توسط شرکت های آمریکایی و غیر آمریکایی به ایران را بردارد. اما از آنجا که شرکت های خارجی سازنده هواپیما مانند امبرائر، از برخی قطعات و فناوری های تولید شده توسط شرکت های آمریکایی در هواپیماهایشان استفاده میکنند، لازم است برای صادرات هواپیمای مسافربری به ایران مجوز دولت آمریکا را دریافت نمایند.

عدم ارائه مجوز فروش هواپیمای مسافربری به شرکت امبرائر برزیل در حالی است که شرکت هواپیما سازی بوئینگ آمریکا تاکنون مجوز فروش ده ها فروند هواپیما به ایران را از دولت آمریکا دریافت کرده است. مقامات شرکت بوئینگ نیز در این رابطه گفته اند، امضای قرارداد فروش هواپیما به ایران بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در داخل آمریکا ایجاد می کند.

الزام دریافت مجوز از دولت آمریکا برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران عملا به این معنی است که ایران در انتخاب شرکت های تولید هواپیما و خرید هواپیمای مسافربری از آن ها اختیار عمل چندانی ندارد و این دولت آمریکاست که تعیین میکند ایران از چه شرکت هایی هواپیمای مسافربری تهیه نماید.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.