۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۰۱۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ممنوعیت واردات برخی محصولات فلزی میتواند گامی در راستای ایجاد اشتغال داخلی و کاهش وابستگی به واردات باشد که دولت چین در این راستا، برنامه دارد واردات این محصولات را از ابتدای سال ۲۰۱۹ ممنوع نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی انجمن صنعت کشور چین، دولت این کشور قصد دارد واردات برخی محصولات فلزی شامل تعدادی از فلزات اساسی از جمله مس را از انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی ممنوع نماید.

در حال حاضر کشور چین بزرگترین وارد کننده فلزات و محصولات ساخته شده از آن ها در بین تمامی کشورهای جهان است. بنابراین در صورتی که دولت چین تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت واردات برخی محصولات فلزی را از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی عملیاتی نماید، از طرفی تقاضای جهانی این محصولات کاهش خواهد یافت و از طرف دیگر واردات فلزات اساسی خام به عنوان مواد اولیه تولید محصولات فلزی به چین افزایش خواهد یافت. 

ممنوعیت واردات برخی محصولات فلزی میتواند میتواند گامی در راستای ایجاد اشتغال داخلی و کاهش وابستگی به واردات باشد.

هدف دولت چین از اعمال این قانون عدم وابستگی به واردات و سوق دادن تولیدکنندگان داخلی به سمت آمادگی و تولید بیشتر در طول یک سال نیم باقی مانده تا اجرای این قانون است. در حال حاضر چین بخش قابل توجهی از نیاز خود به فلزات را از طریق واردات تأمین میکند و در صورتی که امکان واردات برخی محصولات فلزی فراهم نباشد، نیاز تولیدکنندگان چینی به مصرف فلزات خام بیشتر خواهد شد.

با اینحال کارشناسان معتقدند اعلام این خبر علاوه بر اینکه یک پیغام مثبت به تولیدکنندگان داخلی فلزات است، ممکن است منجر به افزایش چشمگیر واردات فلزات خام از سوی شرکت های چینی شود. در واقع شرکت هایی که به فلزات خام برای تولید محصولات خود نیاز دارند، در آینده واردات خود را افزایش خواهند داد.

از طرف دیگر اعلام این خبر موجب شده است قیمت جهانی فلزات اساسی همچون مس به شکل چشمگیری افزایش یابد. در حال حاضر فعالین بازار انتظار دارند خریداران چینی تقاضای مس و دیگر فلزات خام را افزایش دهند و به همین دلیل قیمت جهانی این محصولات افزایش یافته است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.