۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۸۵۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

حضور ایران در پروژه جاده ابریشم جدید برای کشور چین از اهمیتی ویژه برخوردار است. از طرف دیگر این پروژه میتواند فرصتی برای ایران باشد تا با استفاده از آن سرمایه های چینی را به سمت پروژه های زیرساختی اولویت دار خود سوق دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد ایران میتواند نقشی کلیدی در پیشبرد ابر پروژه چندین میلیارد دلاری جاده ابریشم جدید چین داشته باشد. در پروژه جاده ابریشم جدید هدف اصلی ایجاد مسیرهای تجاری در خشکی و دریا است که در این زمینه ایران از ظرفیت های بالایی برخوردار است.

کشور ایران در جایگاه جغرافیایی واقع شده است که چه از مسیر شرق به غرب و چه از مسیر جنوب به شمال میتواند مسیر مناسب و مطمئن برای عبور راه های ارتباطی تجاری باشد.

کارشناسان معتقدند هدف اصلی چین از ابر پروژه جاده ابریشم جدید گسترش روابط تجاری خود به منظور مقابله با تحریم های احتمالی آمریکا و دیگر متحدان این کشور است. چین قصد دارد این هدف را با ایجاد راه های ارتباطی تجاری بین چین از یک سو و کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی از سوی دیگر محقق نماید. این پروژه بزرگ از دو مسیر زمینی و دریایی تشکیل میشود که ایران میتواند در هر دو مسیر زمینی و دریایی نقشی اساسی داشته باشد.

در مسیر زمینی بخشی از مسیر جاده ابریشم جدید از ایران عبور میکند و چنانچه با تأمین زیرساخت های ارتباطی زمینی مناسب شرق و غرب ایران به یکدیگر متصل شود، ایران یکی از اصلی ترین کشورهای حاضر در این مسیر خواهد بود.

از طرف دیگر جنوب ایران در خلیج فارس و همچنین دریای عمان دارای بنادر متعددی است که میتواند با برقراری ارتباط با شمال این کشور مسیر در مسیر دریایی جاده ابریشم نیز مشارکت داشته باشد. اما در این مورد نیز لازم است با سرمایه گذاری گسترده بنادر و راه های ارتباطی جنوب به شمال ایران توسعه یابد.

بنابراین میتوان گفت حضور ایران در پروژه جاده ابریشم جدید برای کشور چین از اهمیتی ویژه برخوردار است. از طرف دیگر این پروژه میتواند فرصتی برای ایران باشد تا با استفاده از آن سرمایه های چینی را به سمت پروژه های زیرساختی اولویت دار سوق دهد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.