۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۷۱۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

همکاری کشورهایی همچون روسیه، چین و ترکیه برای راه اندازی ساختاری جهت انجام تبادلات انرژی بر پایه طلا، موجب میشود جایگاه دلار در بازار انرژی جهانی بیش از پیش تضعیف شود.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ترکیه نیز تصمیم گرفته است مانند روسیه و چین مقادیر قابل توجهی طلا خریداری نماید تا امکان انجام تبادلات انرژی بر پایه طلا را فراهم نماید.

همکاری کشورهایی همچون روسیه، چین و ترکیه برای راه اندازی ساختاری برای انجام تبادلات انرژی بر پایه طلا موجب میشود جایگاه دلار در بازار انرژی جهانی بیش از پیش تضعیف شود.

هفته گذشته بود که با اضافه شدن بزرگترین بانک روسیه به بازار طلای شانگهای چین امکان تسویه تبادلات مالی چین و روسیه با استفاده از طلا بیش از گذشته تسهیل شد. دو کشور چین و روسیه علاوه بر این در سال های اخیر با روندی فزاینده اقدام به خرید طلای فیزیکی کرده اند و ذخایر طلای خود را افزایش داده اند.

تحرکات کشورهای روسیه و چین نشان از آن دارد که این دو کشور قصد دارند به زودی ساختاری برای تبادلات انرژی بر پایه طلا را پایه ریزی نمایند. کشورهای مختلف فروشنده و یا خریدار انرژی نیز برای انجام تبادلات خود ذیل این ساختار باید ذخایر طلای مورد نیاز را تأمین نمایند.

علاوه بر کشورهای روسیه و چین کشورهای دیگری همچون بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان نیز پیش از این تلاش هایی به منظور افزایش ذخایر طلا با هدف حذف دلار از تبادلات انرژی انجام داده اند. اکنون کشور ترکیه نیز با خرید مقادیر قابل توجهی طلا در جهت کنار گذاشتن دلار از تبادلات انرژی و استفاده از طلا حرکت کرده است.

میزان خرید طلا توسط کشور ترکیه در ماه های اخیر از میزان خرید کشور روسیه نیز پیشی گرفته است. میزان ذخایر طلای ترکیه تنها در ۳ ماه اخیر بیش از ۷ درصد افزایش یافته است و اکنون این کشور یکی از بزرگترین خریداران طلا در جهان محسوب میشود.

کشور روسیه نقشی اساسی در ایجاد ساختار تبادلات انرژی بر پایه طلا دارد و بر همین اساس در سال های اخیر ذخایر طلای خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. اینکه کشور ترکیه با روندی سریع تر از روسیه در حال خرید طلا است نشان از عزم جدی این کشور برای استفاده از طلا در تبادلات تجاری و به طور خاص تبادلات انرژی دارد.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.