۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۴۳۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ دسته: کشاورزی
۰

معاون وزیر جهاد کشاورزی از احداث ۵۵۰ کیلومتر تونل اصلی و فرعی انتقال آب از رودحانه مرزی سیروان به استان‌های کردستان، ایلام و کرمانشاه خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد(مسیر اقتصاد)، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی مدیریت نوین منابع آب که با حضور کارشناسان کشورهای مالزی، پاکستان، سنگاپور، ویتنام و چین برگزار شد با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ایران در زمینه هر چهار عامل طبیعی آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی وضع شکننده‌ای دارد، گفت: کنترل و مهار آبهای مرزی از اولویت‌های برنامه‌های مدیریت منابع آب است و با طرح انتقال آب رودخانه مرزی سیروان به سه استان کردستان، ایلام و کرمانشاه حدود ۴۳۰ هزار هکتار اراضی جدید کشاورزی احیا می‌شود.

این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه آبی کشور از ۴ سال قبل طرح ریزی شده بود و با موافقت رهبر معظم انقلاب ۱۰ میلیارد دلار برای این پروژه از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته بود.

گفتنی است هدف اصلی اجرای این پروژه در مناطق غربی کشور حفظ و مدیریت منابع آبی در مرزهای مشترک خود با کشورهای همسایه می باشد.

اخیرا با توجه به احداث ۲۲ سد علی الخصوص سد ایلیسو بر روی رودخانه دجله و فرات در قسمت آناتولی جنوبی کشور ترکیه موسوم به پروژه «گاپ دو» تنش های سیاسی فراوانی بین مسئولین ترکیه، ایران و عراق به چشم می خورد.

به همین منظور مسئولین عراق و ایران نیز با احداث سد و مدیریت منابع آبی در مناطق مرزی خود با سایر کشورها، در تلاش اند تا از بحران آب در کشورهای خود بکاهند.

به نظر می رسد با توجه به کمبود ذخیره منابع آبی و کاهش بارندگی در کشور و همچنین عدم مدیریت بهینه منابع آبی در سه بخش کشاورزی، شهری و صنعتی چنین تصمیماتی بتوانند مرحمی بر مشکلات مدیریت منابع آبی در کشور باشد.

جدای از این مسائل طبق الزام سازمان ملل کشورهای عضو باید تکلیف آب های مرزی خود را با احداث سد مشخص کنند تا نزاع و اختلافات پیرامون آب های مرزی برچیده شود.

امید است با افتتاح این پروژه و احداث دو سد دیگر بر روی اروند رود در استان خوزستان، شاهد حل مشکل مدیریت منابع آب و مبارزه با خشکسالی در کشور باشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.