۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۸۵۴ ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در طی شش ماه اول سال ۲۰۱۷، تجارت چین و روسیه با جهشی ۲۶ درصدی همراه بوده است که در نوع خود جالب توجه است. چین و روسیه عمده مبادلات میان خود را با پول های ملی یعنی یوآن و روبل انجام می دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس اظهارات مسئولان اداره گمرک کشور چین، حجم تجارت بین مسکو و پکن به صورت قابل ملاحظه ای در شش ماهه ی اول سال جاری در حال افزایش است.

در شش ماه اول سال ۲۰۱۷ حجم تجارت بین روسیه و چین به ارزش ۳۹.۷۸ میلیارد دلار رسیده است؛ بر این اساس میزان صادرات روسیه به این کشور به میزان ۲۹.۳ درصد افزایش داشته است و به حجم ۲۰.۳۴ میلیون دلار رسیده است و از طرف دیگر میزان صادرات کشور چین به این کشور نیز ۲۲.۲ درصد افزایش داشته است و به ۱۹.۴۴ میلیارد دلار رسیده است.

این درحالیست که در سال ۲۰۱۶ تجارت بین مسکو و پکن تنها ۲.۲ درصد پیشرفت داشته است و به ۶۹.۵۲ میلیارد دلار رسیده بود؛ دو کشور تصمیم دارند تا حجم تجارت خود را در سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰ میلیون دلار برسانند.

در ماه جولای نیز صندوق سرمایه گزاری روسیه و بانک توسعه چین تصمیم به پیاده سازی یک سرمایه گذاری مشترک به ارزش ۶۸ میلیارد یوآن (معادل ۱۰ میلیارد دلار) نموده اند.

در این توافق به منظور تسهیل اجرای عملیات از روبل و یوآن به عنوان واحد پولی به جای دلار استفاده شده است و نکته مهم در این خصوص نیز تاکید دو کشور بر استفاده از این دو واحد پولی به جای دلار به منظور تسهیل مبادلات می باشد.

توافق مربوط به این قرارداد نیز توسط رئیس جمهور دو کشور (ولادمیر پوتین و شی جین پینگ) در کشور روسیه در جریان سفر رسمی شی جین پینگ به امضا دو طرف رسیده است.

این کشورها همچنین در خصوص احداث خطوط لوله گاز در سیبری و تسهیلات گاز مایع در منطقه یامال سیبری نیز با یکدیگر همکاری مشترک داشته اند.

لازم به ذکر است که در طی سالهای اخیر نیز روسیه توانسته است که با کنار زدن عربستان سعودی به عنوان صادرکننده اصلی نفت، بیشترین نفت را به کشور چین صادر نماید و همچنین کشور چین نیز در حال گسترش جاده ابریشم به سمت اروپا از طریق کشورهای روسیه و قزاقستان می باشد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.