۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۸۰۵ ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ دسته: کشاورزی
۰

الگوی کشت و برنامه ریزی بر اساس آن باعث می شود کشاورزان هر منطقه تنها به تولید یک محصول کشاورزی بپردازند تا از این طریق علاوه بر تامین بازار داخلی، توان صادرات این محصول را نیز داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون به دلیل کمبود پیاز در کشور بازار این محصول به شدت با گرانی مواجهه بوده است، هر چند گفته می شود قیمت پیاز تا یک ماه دیگر به خاطر برداشت محصول در مردادماه خصوصا در استان اصفهان کاهش خواهد یافت.

در همین خصوص حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: با توجه به ورود تولیدات جدید از مناطق مختلف، پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵ روز دیگر قیمت این محصول تا حدود ۱۰۰۰ تومان نیز کاهش پیدا کند.

این در حالی است که در سالیان اخیر به دلیل زیان ده بودن این محصول در کشور، بسیاری از تولیدکنندگان پیاز دست از کار کشیده اند؛ لذا به نظر می رسد با توجه به صادرات این محصول به سایر کشورها و کمبود شدید این محصول از اردیبهشت تا خردادماه هر سال، در سالهای آتی نیز شاهد این کمبود و گرانی در بازار باشیم.

برای حل این مشکل، کارشناسان کشاورزی عمدتا به دنبال اجرای طرح الگوی کشت متناسب با هر منطقه در کشور هستند.

الگوی کشت عبارتست از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست.

با توجه به گستردگی پهنه‌ی مرزی کشور و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون، رسیدن به الگوی کشت مناسبی که از آن بتوان حداکثر بهره‌برداری را از عوامل و نهادهای تولید به‌ویژه عامل محدود کننده‌ی آب به‌دست آورد ضرورتی انکارناپذیر است.

الگوی کشت و برنامه ریزی بر اساس آن باعث می شود کشاورزان هر منطقه تنها به تولید یک محصول کشاورزی بپردازند تا از این طریق علاوه بر تامین بازار داخلی، توان صادرات این محصول را نیز داشته باشند و همچنین از معدوم سازی بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله پیاز و سیب زمینی جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، تامین امنیت غذایی کشور بر اساس سیاست‌های کلی نظام در سند ۱۴۰۰، کشاورزی دانش بنیان، افزایش توان اقتصادی خانوار کشاورز، استفاده صحیح از منابع پایه شامل آب و خاک و نیروی انسانی، رعایت سیاست‌های توسعه پایدار با اولویت حفظ محیط زیست و توسعه سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی و صنایع تبدیلی از ویژگی های اصلی اجرای الگوی کشت در کشور می باشد که منطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز می باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.