۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۰۷۰ ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ دسته: تولید
۰

جهانگیری با اشاره به تلاش دولت برای کاهش نرخ سود بانکی برای کمک به تولید، گفت: برای حل مشکل اشتغال به بازاری غیر از بازار ایران نیاز داریم.

به گزارش مسیر اقتصاد، همايش روز ملی صنعت و معدن با حضور معاون اول رييس جمهور، رييس سازمان انرژی اتمی، معاون علمی و فناوری رييس جمهور، وزير صنعت، نمايندگان مجلس و جمعی از مديران ارشد صنعت، آغاز به كار كرد.

اسحاق جهانگیری در این همایش گفت: نرخ سود بانکی باید به گونه ای تعیین شود که پیش برنده اقتصاد باشد. نرخ سود باید به گونه ای باشد که فعال اقتصادی بتواند با آن تولید داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش بسیاری انجام گرفت که نرخ سود بانکی به صورت دستوری نباشد اما در جهتی باشد که به تولید کمک شود، گفت: این نرخ کاهش هم پیدا کرد اما فکر می کردیم این نرخ می تواند با تورم کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۵ درصد برسد که نشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ما یک کشور ٨٠ میلیون نفری هستیم که برای حل مشکل اشتغال به بازاری غیر از بازار ایران نیاز دارد. چالش بیکاری و معیشت مردم را رنج می دهد و این مشکلات با کمک بخش خصوصی قابل رفع است. بنا به دستور ستاد اقتصاد مقاومتی هر بنگاهی که کار اقتصادی می کند اعم از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و … مکلف است مدیر شایسته برای مجموعه خود تربیت کند.

وی در ادامه افزود: ما راهی جز اینکه کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم نداریم. اینکه چرا صنعت آنطور که برنامه ریزی داشتیم رشد نداشت و ایران به کشوری صنعتی تبدیل نشد، سوالی است که همچنان مطرح است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: معافیت مالیات بر درآمد به میزان ٣٠ درصد به مدت ۵ سال برای تولید برندهای خارجی توسط تولیدکنندگان داخلی تصویب شده است. همچنین در سال جاری ایجاد ۴۵۰ هزار شغل در بخش های مختلف صنعت پیش بینی شده است.

نعمت زاده در ادامه بیان داشت: در راستای رفع موانع تولید ۳۵ مورد را در ابتدای دولت یازدهم به تصویب رساندیم تا واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل نشوند. همچنین بر اساس آمار در آن زمان خصوصی سازی واقعی کمتر از ١٠ درصد بود و سایر خصوصی سازی ها به صورت رد دیون انجام می شد که دولت یازدهم این روند را متوقف کرد.

وی با بیان اینکه رشد بخش صنعت درسال گذشته افزایش داشته است گفت: در سه ماهه دوم و سوم سال گذشته ارزش رشد بخش صنعت و معدن به بیش از ١٠ درصد رسیده است. بنا به آمار رشد این بخش در سال گذشته به بیش از ٦ درصد رسیده است.

نعمت زاده خواستار افزایش تولیدات پیشرفته و دانش بنیان شد و افزود: باید صنایع موجود به دانش بنیان تبدیل شوند.

وی در ادامه گفت: تقویت و آموزش نیروی انسانی و روز آمد کردن مهارتها، نوآوری و تحقیق و توسعه و نیز طراحی مهندسی از دیگر الزامات جامعه صنعتی است و رقابت پذیری اقتصادی تولیدات در بخش صنعت باید جدی گرفته شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.