۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۹۸۶ ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

چین و اتحادیه اروپا یک قرارداد دوجانبه به منظور گسترش سرمایه‌گذاری خارجی منعقد کرده‌اند که قرار است به زودی آن را به یک توافق تجاری دوجانبه جامع تر ارتقاء دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر کشور چین و اتحادیه اروپا یک قرارداد تجارت دوجانبه به منظور گسترش سرمایه‌گذاری خارجی منعقد کرده‌اند که قرار است به زودی آن را به یک توافق تجاری دوجانبه جامع تر ارتقاء دهند.

چین و اتحادیه اروپا از چندین ماه قبل مذاکرات خود را برای دستیابی به یک توافق به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی متقابل آغاز کرده اند. در حال حاضر این مذاکرات به نتیجه رسیده و به عنوان اولین مرحله از مذاکرات بر سر یک توافق تجاری جامع محسوب میشود.

سران کشور چین و اتحادیه اروپا نیز با ابراز خرسندی از این موضوع اعلام کرده‌اند که مذاکرات تجاری خود را تا رسیدن به یک توافق جامع و سودمند ادامه خواهند داد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در این زمینه گفته است: «ما پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که به مذاکرات تجاری با چین خوشبین هستیم و امیدواریم این توافق اولیه بر سر سرمایه‌گذاری خارجی متقابل، به زودی به یک توافق تجاری دوجانبه جامع ختم شود.»

با اینحال مرکل تأکید کرده است که اتحادیه اروپا به دنبال یک تجارت دوجانبه متعادل با چین است و برای تحقق این هدف انتظار دارد توافق تجاری کشور چین و اتحادیه اروپا موانع تحقق این هدف را برطرف نماید. مرکل اعلام کرده است که دسترسی به بازار یک امر متقابل است و انتظار میرود هر دو طرف به یک اندازه در این زمینه برای طرف مقابل تسهیلات قائل شوند.

میزان تجارت کشور چین و اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر روندی به شدت صعودی داشته به طوریکه در حال حاضر اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری چین محسوب میشود و چین نیز بعد از آمریکا بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپاست. طبق آمار دولت چین در سال گذشته میزان تجارت چین و اتحادیه اروپا بالغ بر ۵۴۷ میلیارد دلار بوده است.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.