۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۹۸۲ ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

در حال حاضر بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه بین قطر و چین با استفاده از دلار و نظام پرداخت آن انجام میشود اما روند کنار گذاشتن دلار در این تبادلات مدتیست که شدت گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد به نظر میرسد پشت پرده بحران بین قطر و دیگر کشورهای عربی، تمایل این کشور برای فروش نفت و گاز خود با استفاده از ارزی غیر از دلار و کنار گذاشتن پترودلاری است که از سال‌ها قبل بر اساس توافق آمریکا و عربستان ایجاد شده است.

حدود یک ماه از زمانی که عربستان سعودی تصمیم گرفت به همراه دیگر کشورهای عربی، قطر را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کند، می‌گذرد. در ابتدا اغلب کارشناسان از این اقدام عربستان بسیار شگفت زده شده بودند چراکه تا پیش از این قطر نیز به عنوان عضوی از کشورهای عربی محسوب میشد و این کشورها سیاست‌های خود را با همکاری یکدیگر تعیین میکردند.

بحران قطر درست بعد از زمانی اتفاق افتاد که رئیس جمهور ترامپ به خاورمیانه سفر کرده بود و با سران سعودی دیدار کرده بود. در حال حاضر به نظر میرسد مسئله تروریسم تنها بهانه‌ای برای عربستان بوده که با پوشش آن قطر را تحریم نموده است، اما در واقع مشکل اصلی عربستان با قطر تلاش این کشور برای کنار گذاشتن دلار در تبادلات نفتی و گازی با کشور چین بوده است.

در حال حاضر کشور قطر با کشور چین در زمینه عدم استفاده از دلار در تبادلات خارجی همکاری دارد. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد این مسئله که لازم است قطر از همکاری با چین در این زمینه دوری کند در دیدار ترامپ با سران سعودی مطرح شده است. اما از آنجا که سران قطری تمایلی به اجرای این درخواست آمریکا و سعودی نداشته‌اند، کشورهای عربی نیز قطر را تحریم کرده‌اند.

تجارت قطر با کشور چین در سال‌های اخیر روندی به شدت صعودی داشته و عدم استفاده از دلار در بخشی از این مبادلات اقدامی در جهت تضعیف جایگاه دلار و آمریکا بوده که موجب ناراحتی این کشور و متحدانش شده است.

گرچه در حال حاضر نیز بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه بین قطر و چین با استفاده از دلار و نظام پرداخت آن انجام میشود اما روند کنار گذاشتن دلار در این تبادلات مدتی است که شدت گرفته است. طبق آمارهای اعلام شده در دو سال اخیر بیش از ۸۶ میلیارد دلار از تجارت بین قطر و چین بدون استفاده از دلار بین بانک‌های چینی و قطر جابه جا شده است.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.