۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۷۰۶ ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت هند اعلام کرده است که به منظور افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی درحال بررسی طرح افزایش تعرفه واردات شکر است. در تأمین نیاز بازارهای داخلی شکر، اولویت با تولیدات داخلی است و واردات تنها به منظور تأمین مازاد نیاز بازار مورد توجه است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند اعلام کرده است که به منظور افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی درحال بررسی طرح افزایش تعرفه واردات شکر است.

درحال حاضر تعرفه واردات شکر هند در حدود ۴۰ درصد است. اما از آنجا که اخیرا قیمت جهانی این محصول کاهش یافته، واردات این محصول در مقایسه با گذشته صرفه اقتصادی بیشتری دارد و این مسئله موجب کاهش قیمت شکر در بازار هند و متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی شده است.

از این رو دولت هند اعلام کرده است که برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی طرح افزایش تعرفه واردات شکر از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد را در دستور کار دارد.

دولت هند اعلام کرده است که از طرفی نیاز بازار داخلی را به طور مرتب رصد میکند و از طرف دیگر قیمت‌های جهانی را زیر نظر دارد تا علاوه بر تأمین شکر مورد نیاز بازار داخلی، از تولیدکنندگان داخلی شکر نیز حمایت نماید.

زمانی که قیمت جهانی یک محصول مانند شکر کاهش یابد، حتی اگر تعرفه واردات این محصول بالا باشد، بازهم واردکنندگان علاقه بیشتری به واردات این محصول نشان میدهند. درحال حاضر نیز کاهش قیمت جهانی شکر موجب شده است واردات در مقایسه با تولید داخلی صرفه بیشتری داشته باشد.

دولت هند اعلام کرده است که در تأمین نیاز بازارهای داخلی شکر، اولویت با تولیدات داخلی است و واردات تنها به منظور تأمین مازاد نیاز بازار مورد توجه است.

نیاز سالانه شکر هند در حدود ۲۴ تا ۲۴.۵ میلیون تن است درحالیکه تولید شکر هند در سال گذشته در حدود ۲۱ میلیون تن بوده است. بنابراین هند سالانه به ۳ تا ۳.۵ میلیون تن واردات شکر نیاز دارد و در صورتی که واردات شکر بیش از این میزان باشد میتواند موجب کاهش قیمت داخلی و متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی گردد.

قیمت جهانی شکر در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است. طبق گفته کاشناسان علت اصلی کاهش قیمت شکر تلاش دولت هند برای کاهش میزان واردات و افزایش تولید شکر در کشور برزیل به عنوان بزرگترین صادرکننده این محصول بوده است.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.