۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۲۲۴ ۰۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

بریتانیا تا زمانی که عضوی از اتحادیه اروپاست نمیتواند با دیگر کشورهای جهان توافق تجاری مستقل منعقد نماید. اما با اینحال بریتانیا تلاش‌های متعددی را برای انجام مذاکرات غیررسمی برای زمان خروج از اتحادیه اروپا انجام داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ژاپن علاقمند است تا مذاکرات تجاری با بریتانیا را پیش از خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا آغاز نماید تا هرچه زودتر این توافق نهایی گردد. ژاپن و بریتانیا در حال حاضر روابط اقتصادی گسترده‌ای با یکدیگر دارند و هر دو طرف نسبت به افزایش تعاملات تجاری درصورت دستیابی به یک توافق تجاری دوجانبه امیدوار هستند.

درحال حاضر ژاپن و اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای دستیابی به یک توافق تجاری دوجانبه هستند. طبق گفته شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، توافق تجاری دوجانبه بین ژاپن و اتحادیه اروپا درحال نهایی شدن است و تا یک ماه دیگر به سرانجام میرسد. اما در صورتی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، این توافق بین ژاپن و اتحادیه اروپا، بریتانیا را شامل نخواهد شد.

بریتانیا در حال حاضر در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قراردارد و انتظار میرود روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا بیش از دو سال به طول بینجامد. بریتانیا تا زمانی که عضوی از اتحادیه اروپاست نمیتواند با دیگر کشورهای جهان توافق تجاری مستقل منعقد نماید. اما با اینحال بریتانیا تلاش‌های متعددی را برای انجام مذاکرات غیررسمی برای زمان خروج از اتحادیه اروپا انجام داده است.

اخیرا ژاپن نیز ابراز تمایل کرده که مذاکرات غیررسمی برای دستیابی به یک توافق تجاری دوجانبه با بریتانیا را از هم اکنون آغاز نماید تا در صورت خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، این توافق به سرعت اجرایی گردد.

ژاپن و بریتانیا درحال حاضر تعاملات اقتصادی گسترده‌ای با یکدیگر دارند به طوریکه بیش از هزار شرکت ژاپنی در بریتانیا مشغول فعالیت هستند و بیش از ۱۴۰ هزار کارمند در این کشور دارند. از طرف دیگر میزان سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم شرکت‌های ژاپنی در بریتانیا مجموعا به بیش از ۹۶ میلیارد دلار رسیده است.

ژاپن درحال حاضر توافق تجاری دوجانبه‌ای با اتحادیه اروپا ندارد اما مذاکرات تجاری دو طرف برای دستیابی به توافق تجاری از مدتها قبل آغاز شده و مذاکرات درحال حاضر در حال رسیدن به توافق نهایی است.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.