۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۰۶۸ ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، کشورهای اروپایی خود را در برابر کشوری می‌بینند که از هیچ اقدامی جهت حمایت از تولید داخلی و محدود کردن تجارت دریغ نمیکند. یکی از اقدامات اخیر ترامپ در این زمینه اعمال محدودیت بر واردات فولاد و آلومینیوم بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سران کشورهای اروپایی به آمریکا و چین هشدار داده‌اند که اگر به وضع سیاست‌های محدود کننده تجارت اقدام کنند، اتحادیه اروپا مقابله به مثل خواهد کرد.

سران کشورهای اروپایی اخیرا نشستی برگزار کرده‌اند که یکی از مسائل مورد بررسی در آن نحوه برگزاری مناقصات دولتی بوده است. در این نشست سران اتحادیه اروپا درخصوص شرایط برگزاری مناقصات و ارائه اطلاعات به شرکت‌های داخلی و خارجی به بحث و گفت و گو پرداختند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در این باره گفت: «در زمینه شیوه ارائه اطلاعات مناقصات دولتی مقابله به مثل بهترین کار است. برای مثال اگر ما به قراردادهای دولتی آمریکا دسترسی داشته باشیم، به آنها هم امکان دسترسی به قراردادهای دولتی در اروپا داده خواهد شد و در غیر این صورت، ما نیز مقابله مثل خواهیم کرد و به شرکت‌های آمریکایی اطلاعاتی نخواهیم داد.»

در سه سال گذشته سران کشورهای اروپایی تلاش زیادی انجام دادند تا بتوانند با آمریکا به یک توافق تجاری دست یابند. اما با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا شرایط به کلی تغییر کرده و کشورهای اروپایی خود را در برابر کشوری می‌بینند که از هیچ اقدامی جهت حمایت از تولید داخلی و محدود کردن تجارت دریغ نمیکند. یکی از اقدامات اخیر ترامپ در این زمینه اعمال محدودیت بر واردات فولاد و آلومینیوم بوده است.

کشور چین نیز همواره از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا به حمایت بیش از حد از شرکت‌های داخلی متهم شده است. در این نشست نیز امانوئل ماکرون از اعمال برنامه‌های حمایتی چین در بخش‌های انرژی، بانکداری و فناوری انتقاد کرد.

سران اتحادیه اروپا علاوه بر مسئله مناقصات دولتی، بر ضرورت بررسی سرمایه‌گذاران خارجی فعال در بخش‌های راهبردی اقتصاد اتحادیه اروپا تأکید کردند. بخش راهبردی اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برای کشورها برخوردار است و از این رو لازم است سرمایه‌گذاری خارجی که به این بخش‌های وارد میشود مورد اعتماد باشد و شرایط مد نظر سران کشورها را بپذیرد.

در بیانیه اختتامیه نشست اتحادیه اروپا به طور مستقیم هیچ اشاره‌ای به دو شریک تجاری بزرگ این قاره یعنی آمریکا و چین و اقدامات غیر سازنده آن‌ها نشده اما بر تجارت «آزاد و منصفانه» تأکید شده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.