۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۰۶۴ ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

کشور ایران از دو سال قبل مذاکرات خود برای انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را آغاز کرده اما به دلیل عدم عزم جدی ایران در انعقاد این توافق تجاری و نبود برنامه مشخص برای تهیه لیست کالاها، این قرارداد هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته وزیر خارجه روسیه بیش از ۵۰ کشور ابراز تمایل کرده‌اند که با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه تجارت خارجی و اقتصاد مشارکت داشته باشند.

کشورهای مختلفی در بین این ۵۰ کشور قرار دارند و در میان آن‌ها برخی تمایل دارند که با اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک قرارداد تجاری دوجانبه تجاری منعقد نمایند تا از این طریق بر همکاری‌های دوجانبه تجاری و اقتصادی بیفزایند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی مشترک بین کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است که از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی کار خود را آغاز کرده است. هدف از تأسیس این اتحادیه اقتصادی تشویق و تسهیل همکاری کشورهای عضو و هماهنگی در تعیین سیاست‌های تجاری بوده است.

کشورهای عضو این اتحادیه در تجارت با دیگر کشورهای جهان به مانند یک بلوک متحد اقتصادی عمل میکنند و تمامی تعرفه‌های وارداتی و صادراتی خود را به شکل هماهنگ تنظیم می‌نمایند. از طرف دیگر انعقاد قراردادهای تجاری دوجانبه و چندجانبه نیز برای کشورهای عضو این اتحادیه تنها در قالب همکاری با دیگر کشورهای عضو امکان پذیر است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از زمان تأسیس تا به حال با بسیاری از کشورهای جهان همچون ویتنام قرارداد تجاری دوجانبه منعقد کرده و بسیاری از کشورها نیز در حال مذاکره با این اتحادیه برای دستیابی به توافق نهایی هستند.

کشور ایران نیز از دو سال قبل مذاکرات خود برای انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را آغاز کرده اما به دلیل عدم عزم جدی ایران در انعقاد این توافق تجاری و نبود برنامه مشخص برای تهیه لیست کالاها، این قرارداد هنوز به سرانجام نرسیده است.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.