۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۵۸۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی به بررسی وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۱۶ پرداخته است. بر اساس این گزارش، آمریکا یکی از بزرگترین مشتری های تیلاپیا در جهان است.

به گزارش مسیر اقتصاد، براساس گزارش گمرک چین، در فاصله بین ماه ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۶ این کشور بیش از ۲۸۱ هزار تن تیلاپیای منجمد (فیله، سوخاری و…) به کشورهای دیگر صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳.۴ درصدی روبرو شد.

ایالات متحده آمریکا بزرگترین وارد کننده تیلاپیا از چین می باشد. بدیهی است که در بلندمدت کشورهای آفریقایی نیز مشتری پروپاقرص واردات این محصول از چین خواهند بود اگرچه در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ صادرات تیلاپیا از چین به این کشورها راکد مانده بود.

نزدیک به ۸۰ درصد از صادرات تیلاپیا توسط چین به این کشورها را تیلاپیای منجمد و ۱۷ درصد را تیلاپیای سوخاری و ۳ درصد باقی مانده را فیله منجمد این محصول تشکیل می دهد. بزرگترین کشورهای آفریقایی وارد کننده این محصول نیز ساحل عاج، کنیا، زامبیا و کامرون می باشند.

به نظر می رسد دولت چین بتواند تمام منابع خود و کشور تایوان را برای پاسخ به حجم بالای تقاضای تیلاپیای منجمد که عمدتا کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین می باشد، بکار بگیرد.

ایالات متحده آمریکا

در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل ایالات متحده آمریکا ۱۰ درصد کمتر تیلاپیا وارد کرده است. کاهش واردات تیلاپیا در این کشور به دلیل واردات پایین فیله این محصول از چین صورت گرفته است. علاوه بر این قیمت واردات فیله این محصول از چین به دلیل تضعیف یوان در مقابل دلار طی یک سال اخیر با کاهشی ۲.۶ درصدی و از سال ۲۰۱۴ تاکنون با کاهشی ۲۰ درصدی روبرو شده است. جالب اینجاست که آمریکاییها معتقدند واردات این محصول از فیلیپین و مکزیک افزایش یافته است.

آمریکای لاتین

ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین واردکنندگان تیلاپیای تازه از کشورهای کاستاریکا، اکوادور و هندوراس است. این در حالی است که این کشورها نگران واگذار کردن این بازار آمریکا و حتی بازار داخلی خودشان به همتایان آسیایی خود هستند.

به لحاظ منابع (موجودی)، تولید تیلاپیا در اکوادر با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است، چون عمدتا کشورهای دیگر با قیمتی بسیار پایین تر از اکوادر این محصول را به آمریکا صادر می کنند.

در هندوراس صادرات تیلاپیای تازه ی این کشور به آمریکا، اروپا و آسیا در سال ۲۰۱۶ با ۹۵۰۰ تن چیزی حدود ۷۰ میلیون دلار برای این کشور ارزآوری داشته است.

اتحادیه اروپا

از ژانویه تا آگوست سال ۲۰۱۶ بازار واردات تیلاپیا در اتحادیه اروپا با کاهش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۱۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ روبرو بوده است. در مجموع ۹۴۰۰ تن فیله منجمد و ۷۷۰۰ تن تیلاپیای منجمد وارد شده است که این کاهش واردات منابع این محصول بیشتر از بازارهای آسیایی بوده است البته بجز تایوان.

آسیا

به طور کلی صادرات تیلاپیا از تایوان به کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، کویت و امارات در سال ۲۰۱۶ به میزان ۷.۵ درصد رشد داشته است. همچنین صادرات تیلاپیای منجمد این کشور به آمریکا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۵ درصد رشد داشته است.

عربستان دومین مشتری واردات تیلاپیا از چین می باشد؛ این کشور در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۶ چیزی حدود ۱۳۰۰ تن تیلاپیا از این کشور وارد کرده است.

به گزارش انجمن صادرکنندگان غذاهای دریایی ویتنام، انتظار می رود صادرات تیلاپیای این کشور در سال ۲۰۱۶ به طور قابل توجهی افزایش یابد، و از راه فروش آن با ۳۲ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۵ درآمدی ۴۵ میلیون دلاری نصیب این کشور شود. انتظار می رود این روند رو به رشد در سالهای آینده ادامه داشته باشد.

ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین بازار هدف این کشور با سهمی ۲۳ درصدی می باشد؛ این در حالی است آفریقا و آمریکای لاتین دیگر بازارهای بالقوه این کشور هستند.

اگر چه تنها یک درصد از صادرات شیلات ویتنام مربوط به تیلاپیا است اما این کشور اعلام کرده است که با توجه به  تقاضای مصرف بالای این محصول در بازارهای جهانی، برنامه ریزی برای توسعه تیلاپیا را به عنوان یک محصول عمده صادراتی در دستور کار خود قرار می دهد.

به تازگی وزارت کشاورزی ویتنام طرحی را افتتاح کرده است که تا سال ۲۰۲۰ تولید تیلاپیا در این کشور را به مرز ۳۰۰۰۰۰ تن در سال می رساند، قرار است ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیدات این کشور به سایر کشورها صادر شود.

منبع: فائو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.