۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۴۴۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ دسته: پول و بانک
۱

بانک مرکزی اروپا برای اولین بار بخشی از دارایی‌های خارجی خود معادل ۵۰۰ میلیون یورو را به خرید واحد پولی چین اختصاص داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی اروپا برای اولین بار بخشی از دارایی‌های خارجی خود معادل ۵۰۰ میلیون یورو را به خرید واحد پولی چین اختصاص داده است.

این اقدام بانک مرکزی اروپا در راستای متنوع سازی دارایی‌های خارجی به منظور کاهش ریسک انجام شده است. اما به طور قطع این اقدام میتواند تأثیری بسزا در افزایش اعتبار واحد پول کشور چین در تعاملات جهانی داشته باشد.

بانک مرکزی اروپا بعد از اتخاذ این تصمیم در این رابطه گفته است: «این اقدام به دلیل اهمیت کشور چین برای اتحادیه اروپا به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری انجام شده است.»

در سال‌های اخیر نقش واحد پولی کشور چین در تعاملات جهانی به شدت روبه افزایش است و یکی از اتفاقاتی که میتواند به واحد پولی کشور چین در نقش آفرینی بیشتر در عرصه جهانی کمک نماید، تبدیل شدن به یکی از واحدهای پولی اصلی به عنوان ذخیره دارایی توسط دیگر کشورهای دنیاست. درحال حاضر دلار با سهمی بیش از ۶۰ درصد، اولین گزینه کشورها برای نگهداری دارایی‌های خارجی محسوب میشود.

سال گذشته نیز صندوق بین‌المللی پول واحد پولی کشور چین را به عنوان یکی از ارزهای پیشرو سبد ارزی خود پذیرفت. این اقدام صندوق بین‌المللی پول که به دلیل افزایش سهم واحد پولی کشور چین در تبادلات مالی جهانی انجام گرفت، موجب شد اعتبار این واحد پولی نزد دیگر کشورهای جهان ارتقاء یابد.

تا پیش از این بانک مرکزی اروپا دارایی‌های خارجی خود را عمدتا به شکل دلار آمریکا نگهداری می‌کرد و بخشی از آن نیز صرف خرید ین ژاپن، SDR صندوق بین‌المللی پول و طلا شده بود. اما اکنون واحد پولی کشور چین نیز بخشی از دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اروپا را به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که برای خرید ۵۰۰ میلیون یورویی واحد پول کشور چین، سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نداده و بخشی از دارایی‌های دلاری خود را برای این کار به فروش رسانده است.

منبع: فایننشال تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.