۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۴۳۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

شرکت‌های چینی به تازگی موفق شده‌اند در بسیاری از مناقصات پروژه‌های بزرگ زیرساختی کشور پاکستان، در رقابت با همتایان اروپایی خود همچون جنرال الکتریک و زیمنس پیروز شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت‌های چینی به تازگی موفق شده‌اند در بسیاری از مناقصات پروژه‌های بزرگ زیرساختی کشور پاکستان، در رقابت با همتایان اروپایی خود همچون جنرال الکتریک و زیمنس پیروز شوند.

در سال گذشته کشور پاکستان مذاکراتی با شرکت‌های جنرال الکرتیک، زیمنس و شرکت ABB سوئیس برای اجرای پروژه بزرگ خط انتقال ولتاژ بالای برق این کشور داشت. این پروژه اولین پروژه خط انتقال ولتاژ بالای برق در کشور پاکستان است.

با اینحال در سال جاری که مناقصات این پروژه برگزار شد، شرکت استیت گرید از کشور چین توانست با پیشی گرفتن از رقبای قدرتمند اروپایی خود، برنده این مناقصه باشد. شرکت چینی قرار است در این پروژه بیش از ۱.۷ میلیارد دلار هزینه کند و زمان اجرای پروژه را نصف زمان اعلام شده از سوی رقبای اروپایی اعلام کرده است.

در سال‌های اخیر پیروز شدن شرکت‌های چینی در مناقصات پروژه‌های زیرساختی به روالی معمول در کشور پاکستان تبدیل شده است. علاوه بر این شرکت‌های چینی در کشورهای دیگر نیز حضور خود را گسترش داده‌اند.

کشور چین پیاده‌سازی طرح جاده ابریشم جدید که یک ابرپروژه برای تسهیل اتصال آسیا به قاره‌های آفریقا و اروپا از طریق دریا و زمین است را در اولویت برنامه‌های خود برای یک دهه‌ی آینده قرار داده است. در همین راستا شرکت‌های چینی توانسته‌اند سهمی اساسی از اجرای پروژه‌های زیرساختی کشورهای موجود در مسیر جاده ابریشم را به خود اختصاص دهند.

طبق اعلام منابع دولتی کشور چین، تنها در سال گذشته شرکت‌های چینی در مناقصات بیش از ۱۲۶ میلیارد دلار پروژه زیرساختی در کشورهای مختلف پیروز شده‌اند.

کشور پاکستان نیز از نظر جغرافیایی جایگاهی ویژه در پروژه‌های جاده ابریشم جدید دارد. تا به حال مناقصات بیش از ۲۸ میلیارد دلار پروژه زیرساختی در این کشور برگزار شده که در تمامی آن‌ها شرکت‌های چینی(به همراه شرکای داخلی) برنده مناقصات بوده‌اند.

وزیر برنامه‌ریزی پاکستان در این رابطه گفته است انتظار میرود در چند سال آینده بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور در پروژه‌های زیرساختی انجام بگیرد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.