۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۳۶۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در ماه رمضان که ماه مقدسی برای مسلمانان محسوب میشود، فرصت‌های فراوانی برای صادرکنندگان چینی فراهم میشود که محصولات متنوعی را به کشورهای اسلامی صادر نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد ماه رمضان ماه مقدسی برای مسلمانان است. اما در این ماه به دلیل افزایش مصرف برخی محصولات و خرید بیشتر توسط مسلمانان فرصت‌های فراوانی برای صادرکنندگان چینی فراهم میشود که محصولات متنوعی را به کشورهای اسلامی صادر نمایند.

طبق برآوردهای انجام شده در ابتدای دهه جاری میلادی، بیش از ۱.۶ میلیارد نفر مسلمان در سراسر دنیا زندگی می‌کنند و دین اسلام از منظر تعداد پیروان بعد از مسیحیت در رتبه دوم قرار دارد.

در ماه مبارک رمضان فروش محصولاتی همچون پارچه، لباس و دیگر اقلام مذهبی ساخته شده در کشور چین در کشورهای اسلامی به شدت افزایش می‌یابد. صادرکنندگان چینی از چند ماه قبل از شروع ماه رمضان، کشتی‌های حامل محصولات ساخته شده در این کشور را به مقصد کشورهای پرجمعیت مسلمان ارسال میکنند تا برای فروش گسترده در ماه رمضان آماده باشند.

در سال‌های اخیر فروش محصولات چینی در کشورهای اسلامی در ماه رمضان افزایش چشمگیری داشته است. به طوریکه میتوان گفت ماه رمضان یک فرصت بی نظیر برای تولیدکنندگان و بازرگانان چینی فراهم کرده است.

میزان صادرات محصولات چینی در ماه رمضان سال جاری تا به حال در مقایسه با سال گذشته بازهم روندی افزایشی داشته و برخی از صادرکنندگان چینی به ساختارهای فروش اینترنتی محصولات خود همچون سایت‌های آمازون و ای‌بِی نیز روی آورده‌اند.

یکی از محصولاتی که به طور خاص در ماه رمضان صادرات آن از چین به کشورهای اسلامی رونق می‌گیرد، محصولات روشنایی و تزیینی است. در ماه رمضان بسیاری از مردم کشورهای اسلامی خیابان‌ها و کوچه‌های خود را با وسایل تزیینی و روشنایی تزیین می‌کنند و از این طریق ماه رمضان را گرامی می‌دارند. علاوه بر این مساجد مسلمانان نیز در این ماه با استفاده از وسایل تزیینی و روشنایی تزیین میشود. صادرکنندگان چینی نیز توانسته‌اند بخش زیادی از بازار محصولات تزیینی و روشنایی مورد استفاده در این ماه را از آن خود نمایند.

درحال حاضر کشورهای اسلامی روابط تجاری بسیار نزدیکی با کشور چین دارند. بسیاری از بازرگانان کشورهای اسلامی برای خرید محصولات مورد نیاز خود به چین سفر میکنند و بعد از خرید محصولات آن‌ها را به کشور خود می‌برند. در سال‌های اخیر روند تجارت کشورهای اسلامی و چین رونق چشمگیری داشته است.

به طور مثال شهر یی‌وی در جنوب شرقی کشور چین درحال حاضر بزرگتری بازار فروش محصولات مختلف در جهان است. بازرگانان کشورهای اسلامی نیز برای خرید محصولات مختلف از جمله محصولات تزیینی و لوازم خانگی به این شهر کشور چین سفر می‌کنند. محصولاتی همچون لباس و کفش یکی از پرفروش ترین محصولات در بازار این شهر محسوب میشود.

مردم کشورهای اسلامی عید فطر که روز پایانی ماه رمضان است را بسیار گرامی میدارند و طبق یک سنت قدیمی برای این روز لباس‌های نو خریداری کرده و آن را در روز عید به تن می‌کنند. فروش انواع لباس و پارچه نیز در آستانه نزدیک شدن به ایام پایانی ماه رمضان فرصتی بی نظیر را برای بازرگانان چینی فراهم کرده‌است. در واقع ایام پایانی ماه رمضان روزهای اوج فروش لباس به کشورهای اسلامی توسط بازارگانان چینی محسوب میشود.

در کشور چین لیستی از کشورهای اسلامی شامل ۲۲ کشور عرب و ۲۶ کشور دیگر از آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا تهیه شده است و تغییراتی که در این کشورها در ماه رمضان ایجاد میشود به طور گسترده در رسانه‌های چینی اطلاع رسانی شده است.

یکی از مسائل مهم برای صادرکنندگان چینی رساندن محصولات خود در زمان مناسب به بازار کشورهای اسلامی است. به طور معمول صادرکنندگان چینی محصولات خود را دو ماه زودتر از شروع ماه رمضان به کشورهای اسلامی ارسال میکنند تا در زمان مناسب به بازار کشورهای اسلامی برسد. در غیر اینصورت آن‌ها فرصت مناسب فروش محصولات خود را از دست خواهند داد.

مردم کشورهای اسلامی در روزهای پایانی ماه رمضان و همچنین در چند روز بعد از پایان این ماه زیاد به خرید می‌روند و یکی از محصولاتی که در برخی از کشورهای اسلامی در این روزها به فروش میرسد، محصولات آرایشی است. به طور خاص کشورهای ایران و امارات در این زمینه بازار خوبی برای صادرکنندگان چینی محسوب میشوند.

درحال حاضر طبق برآوردهای انجام شده ۶۱.۷ درصد از مسلمانان جهان در کشورهای جنوب شرق آسیا و ۱۹.۸ درصد از مسلمانان جهان در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی می‌کنند. کشور چین نیز برای حضور گسترده در بازار این کشورها در ایام ماه رمضان برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده است.

یکی از طرح‌هایی که میتواند در صادرات محصولات چینی در ایام ماه رمضان به کشورهای اسلامی نقشی کلیدی داشته باشد، پروژه جاده ابریشم جدید است. گرچه هدف این پروژه بزرگ بسیار گسترده تر از صادرات محصولات چینی در ایام ماه رمضان است اما پروژه‌های زیرساختی آن میتواند تأثیری بسزا در تسهیل دسترسی صادرکنندگان چینی به بازار کشورهای اسلامی داشته باشد. به طور خاص مسیر ریلی ایجاد شده در پروژه جاده ابریشم جدید میتواند دسترسی صادرکنندگان چینی به بازار کشورهایی همچون ایران و دیگر کشورهای آسیای میانه را تسهیل نماید.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.