۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۲۹۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طبق محاسبات انجام گرفته توسط اقتصاددانان تنها برای اینکه طلا بتواند پشتوانه نقدینگی(M2) ایجاد شده توسط اقتصادهای بزرگ جهان شامل آمریکا، چین و اتحادیه اروپا باشد، باید قیمت هر اونس طلا ۵۰ برابر گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق محاسبات انجام گرفته توسط اقتصاددانان، تنها برای اینکه طلا بتواند پشتوانه نقدینگی(M2) ایجاد شده توسط اقتصادهای بزرگ جهان شامل آمریکا، چین و اتحادیه اروپا باشد، باید قیمت هر اونس طلا ۵۰ برابر گردد.

در حال حاضر کشورهای جهان و به طور خاص آمریکا، بسیار بیشتر از نیاز واقعی به پول، اقدام به چاپ پول بدون پشتوانه نموده‌اند. در واقع نظام پولی کشورهای جهان عملا هیچ پشتوانه‌ای ندارد و کشورهای جهان مدتهاست که نظام‌های پولی پایه طلا و هر پشتوانه‌ی دیگری را کنار گذاشته‌اند.

در این شرایط درصورتی که کشورهای جهان بخواهند دوباره ذخایر طلای موجود در جهان را به عنوان پشتوانه پول‌های منتشر شده قرار دهند، قیمت هر اونس طلا باید ۵۰ برابر شود تا این امکان فراهم گردد.

درحال حاضر قیمت هر اونس طلا در حدود ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ دلار است، اما محاسبات انجام شده نشان میدهد قیمت هر اونس طلا باید به حدود ۶۷ هزار دلار برسد تا بتواند پشتوانه نقدینگی حال حاضر جهان باشد.

بعد از جنگ جهانی دوم کشور آمریکا متعهد شد که در ازای استفاده از دلار این کشور در تجارت خارجی، نرخ برابری هر اونس طلا به دلار را ثابت نگهدارد. در آن زمان قیمت هر اونس طلا کمتر از ۴۰ دلار قیمت گذاری میشد. اما خلق نقدینگی گسترده توسط آمریکا موجب شد قیمت هر اونس طلا بالا برود و آمریکا در سال ۱۹۷۱ رسما عدم پایبندی خود به نظام پولی با پشتوانه طلا را اعلام کرد. از آن زمان به بعد نیز آمریکا با سرعت بیشتری به خلق دلار و نقدینگی بدون پشتوانه ادامه داده و قیمت هر اونس طلا به شدت افزایش یافته است.

این درحالیست که روند خلق پول و نقدینگی توسط کشورهای جهان همچون آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و چین به‌گونه‌ایست که وضعیت پشتوانه این نقدینگی‌ها در حال وخیم تر شدن است. علاوه بر این وضعیت اقتصاد جهانی نیز به هیچ عنوان چشم انداز مثبتی ندارد و انتظار میرود در آینده نزدیک شاهد رکودهایی در بازارهای جهان باشیم.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.