۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۲۹۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و چین به منظور کاهش وابستگی اقتصادی به دلار آمریکا در آینده، درحال خرید گسترده و ذخیره طلا هستند. این درحالیست که طبق پیش بینی‌های انجام شده در آینده نزدیک نقش دلار آمریکا به عنوان اولین گزینه ذخیره دارایی‌های خارجی کشورهای جهان کمرنگ می‌گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه و چین به منظور کاهش وابستگی اقتصادی به دلار آمریکا در آینده درحال خرید گسترده و ذخیره طلا هستند. این درحالیست که طبق پیش بینی‌های انجام شده در آینده نزدیک نقش دلار به عنوان اولین گزینه ذخیره دارایی‌های خارجی کشورهای جهان کمرنگ می‌گردد و در آن زمان صحنه تبادلات جهانی از نظر سیاسی و اقتصادی دچار دگرگونی خواهد شد.

در سال‌های اخیر کشورهای روسیه و چین با سرعتی قابل توجه در حال خرید طلا و افزایش ذخایر طلای خود هستند. کارشناسان معتقدند این روند خرید طلا از سوی کشورهای روسیه و چین همچنان ادامه خواهد داشت و هدف اصلی این دو کشور از خرید گسترده طلا کاهش وابستگی به دلار آمریکا است.

کارشناسان معتقدند در سال‌های آینده دلار آمریکا در بازارهای مالی جهان جایگاه خود را از دست خواهد داد و با افت ارزش مواجه خواهد شد. طبق محاسبات انجام شده در ۱۵ سال اخیر نیز روند نرخ برابری دلار در مقایسه با دیگر کالاها و ارزهای جهانی روندی نزولی بوده است. در بلندمدت نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که همچنان دلار به عنوان گزینه اول کشورها برای ذخیره دارایی باشد و انتظار میرود دلار آمریکا این جایگاه خود را به زودی از دست بدهد.

کشورهای روسیه و چین به طور سنتی بخش قابل توجهی از دارایی‌های خارجی خود را به شکل شمش طلا نگهداری کرده‌اند. با اینحال درحال حاضر دلار آمریکا حدود ۶۰ درصد از دارایی‌های خارجی کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است.

طلا مطمئن‌ترین روش برای نگهداری از دارایی‌های خارجی در زمان وقوع بحران‌های مالی جهانی است. علاوه بر این ذخیره دارایی‌های خارجی به شکل طلا، این امکان را فراهم میکند که دارایی‌های خارجی از کاهش ارزش دلار در طول زمان در امان بمانند و در طول زمان از ارزش آن‌ها کاسته نشود.

علاوه بر این ذخیره گسترده طلا این امکان را برای کشورهایی نظیر روسیه و چین فراهم میکند که در صورت نیاز بخشی از تجارت خارجی خود را با استفاده از طلا تسویه نمایند و از این منظر نیز وابستگی خود را به دلار آمریکا کاهش دهند.

نگهداری از دارایی‌های خارجی به شکل ذخیره شمش طلا همچنین این مزیت را دارد که به منابع تأمین مالی یک کشور در سطح ملی تنوع میدهد و کشورها از منابع مالی متنوعی برخوردار خواهند بود.

چنانچه کشوری تمامی دارایی‌های خارجی خود را صرف خرید یک ارز خارجی همچون دلار آمریکا نماید، دارایی‌های خارجی این کشور به طور کامل وابسته به نرخ برابری دلار آمریکا خواهد بود که ممکن است در طول زمان کاهش یابد و سرمایه آن کشور را تحت تأثیر قرار دهد. اما نگهداری از دارایی‌های خارجی به شکل طلا با تنوع بخشی به منابع درآمدی خطر کاهش ارزش دارایی‌های خارجی را کاهش میدهد.

علاوه بر این خرید طلا برای کشورهایی مانند روسیه که از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم شده‌اند، این امکان را فراهم میکند که تأثیر تحریم‌ها را با استفاده از طلا در تجارت خارجی کاهش دهند.

درحال حاضر روسیه قصد دارد وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهد و نقشی مهم در بازار مالی جهانی داشته باشد. خرید گسترده طلا و استفاده از آن این هدف را برای روسیه محقق می‌نماید. با اینحال تحریم‌های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا که درپی درگیری روسیه و اوکراین اعمال شده است، ضرورت حرکت روسیه به سمت کاهش وابستگی به دلار از طریق خرید طلا را بیش از پیش تقویت کرده است.

کشور چین نیز درحال حاضر بزرگترین واردکننده طلاست و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار میرود این روند را برای سال‌های آینده نیز ادامه دهد. کارشناسان معتقدند کشور چین نیز دو هدف اصلی را از خرید گسترده طلا در نظر دارد: اول اینکه چین میخواهد از طلا برای تقویت جایگاه واحد پولی خود در عرصه جهانی استفاده نماید که به تازگی به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول اضافه شده است؛ و دوم اینکه چین سالانه بخش قابل توجهی از منابع مالی حاصل از تراز تجاری مثبت خود را صرف خرید دلار میکند، درحالیکه خرید طلا میتواند از وابستگی این کشور به دلار آمریکا بکاهد.

درحال حاضر کشورهای روسیه و چین درحال خرید گسترده طلا در بازارهای جهانی هستند اما کارشناسان معتقدند خرید این دو کشور در کوتاه مدت نمیتواند تأثیری قابل توجه بر قیمت جهانی این فلز گرانبها داشته باشد.

طبق آمار منتشر شده از سوی شورای جهانی طلا، کشورهای چین و روسیه به ترتیب در رتبه‌های ششم و هفتم از نظر میزان ذخیره طلا قراردارند. میزان ذخیره طلا کشور چین در حال حاضر ۱۸۴۳ تن و میزان ذخیره طلا روسیه ۱۶۵۵ تن است. در این رتبه بندی کشورهای آمریکا با ۸۱۳۴ تن و آلمان با ۳۳۸۰ تن در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. با اینحال در سال‌های اخیر میزان افزایش ذخایر طلای کشورهای روسیه و چین بسیار بیشتر از دیگر کشورهای جهان بوده است.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.