۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۹۹۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷ دسته: انرژی
۰

با وجود تحریم همه جانبه قطر از سوی کشورهای عربی، قطر همچنان به صادرات گاز به این کشورها ادامه میدهد.

به گزارش مسیر اقتصاد با وجود تحریم همه جانبه قطر از سوی کشورهای عربی، قطر همچنان به صادرات گاز به این کشورها ادامه میدهد.

کشورهای عربی در چند روز گذشته به دلیل مسائل امنیتی، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند. علاوه بر این امارات و عربستان سعودی تمامی مسیرهای دریایی، هوایی و زمینی خود را به روی قطر بستند و به شهروندان قطری ساکن کشورشان ۱۴ روز فرصت دادند تا به قطر بازگردند و آن‌ها را از ورود به خاک کشور خود منع کردند.

کشور قطر یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع شده است. بزرگترین مشتریان گاز مایع قطر کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و هند هستند. کشور امارات نیز جزء مشتریان عمده گاز طبیعی قطر است که از طریق یک خط لوله دریایی از قطر به امارات صادر میشود. این خط لوله بیش از ۳۶۴ کیلومتر طول دارد و گاز قطر را از بندر رأس لفان به امارات و بعد از آن به عمان ارسال میکند.

میزان صادرات گاز قطر از طریق این خط لوله روزانه بالغ بر ۲ میلیون متر مکعب است و تقریبا ۳۰ درصد از نیاز انرژی امارات از طریق این خط لوله تأمین میشود. طبق گفته افراد مطلع امارات برای گاز وارداتی قیمتی به مراتب کمتر از قیمت بازارهای جهانی به قطر پرداخت میکند.

در روزهای اخیر با وجود تنش ایجاد شده بین قطر و دیگر کشورهای عربی، هنوز صحبتی از قطع صادرات گاز قطر به امارات از سوی هیچیک از طرفین مطرح نشده است. وزیر خارجه قطر در این باره گفته است «ما در زمینه صادرات گاز به قرارداد خود پایبند هستیم و خلاف قرارداد اقدامی انجام نمیدهیم». وزیر خارجه امارات نیز در این زمینه گفته است: «انتظار نداریم که قطع روابط دیپلماتیک بر روی واردات گاز اط قطر اثر بگذارد. فکر نمیکنم قطر هم در این زمینه به فکر اقدام تلافی جویانه باشد.»

قطر با داشتن بیش از ۱۴ درصد از گاز طبیعی جهان بعد از کشورهای روسیه و ایران در جایگاه سوم جهان قراردارد. از دهه ۱۹۷۰ میلادی که گاز در قطر کشف شد، این کشور توانسته است جایگاهی ویژه برای خود ایجاد نماید و خود را از وابستگی مطلق به کشورهای عربی منطقه خارج نماید.

منبع: سی ان ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.