۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۹۴۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

کشور چین سیستم پرداخت های بین المللی (Cips) را راه‌اندازی کرده است تا علاوه بر رواج هر چه بیشتر یوآن، وابستگی خود به سیستم سوئیفت را کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین سامانه ملی پرداخت های مالی (Cips) را به عنوان سامانه ای موازی با سوئیفت جهت انجام تراکنش های ملی طراحی کرده است که گامی بزرگ در جهت افزایش استفاده از ارز ملی چین و حفاظت از خود در برابر سازمان های جاسوسی آمریکا می باشد.

رهبران چینی می خواهند یوان چین به عنوان یک ارز جهان روا، رقیبی برای دلار آمریکا جهت سرمایه گذاری و تجارت باشد و در این زمینه اقدامات متعددی انجام داده اند؛ در حال حاضر رنمینبی (RMB) یا یوان چین، چهارمین ارز پراستفاده در پرداخت های جهانی است که یکی از مهمترین علل آن این است که چین با کشورهای جهان پیمان های پولی متعددی منعقد کرده است.

مقامات چینی امیدوارند که جایگزینی سیستم پیچیده نقل و انتقالات و تسویه پرداخت های ملی (رنمینبی یا یوآن) با یک پلتفرم ساده تر، علاوه بر گشودن درِ بازار سرمایهِ کشورِ چین به روی سرمایه گذاری خارجی، استفاده از ارز ملی چین را نیز افزایش دهد.

در اواسط سپتامبر ۲۰۱۵ بانک مرکزی چین دستور العمل های دقیقی به ۱۹ بانک فرستاده است و عنوان کرده است که از این ماه اجرای سیستم پرداخت های بین المللی چین (Cips) شروع خواهد شد. که در بین این ها بانک های بزرگی از قبیل HSBC، Standard Chartered و Citibank قرار دارند.

طبق گفته مدیر عامل بانک HSBC، استقرار سیستم پرداخت های بین المللی چین (Cips) نقطه عطفی در بین المللی سازی یوان می باشد و زیرساختی جهت اتصال استفاده کنندگان یوان چین در سراسر جهان به یک سیستم واحد را فراهم خواهد کرد.

کارشناسان می گویند که کشور چین قصد دارد با راه اندازی سیستم پرداخت های بین المللی (Cips) علاوه بر افزایش قابلیت همکاری، وابستگی اش به سیستم سوئیفت را که تحت سلطه بانک های اروپایی و آمریکایی است، کاهش دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.