۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۶۶۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ دسته: پول و بانک
۰

درحال حاضر کشور چین به عنوان محور اصلی تحولات مالی منطقه آسیا محسوب میشود و ثبات و عملکرد مناسب نرخ ارز این کشور میتواند بر گسترش اعتبار و نفوذ یوآن چین در آسیا بیفزاید.

به گزارش مسیر اقتصاد با وجود افول دلار در روزهای اخیر، بازار ارزهای آسیایی شاهد رشد یک ارز مهم دیگر یعنی یوآن چین بوده است.

در طول دو هفته اخیر یوآن چین عملکرد قابل قبولی داشته و پیشروترین ارز در بازارهای آسیایی بوده است. بخش عمده این بهبود عملکرد به دلیل اتحاذ سیاست‌های مناسب از سوی دولت چین بوده است. به طوریکه بعد از اعلام سیاست‌های جدید چین در قیمت گذاری یوآن، نرخ برابری یوآن که در سراشیبی قرار داشت، تغییر وضعیت داد و از آن زمان روند صعودی طی کرده است.

در بین دیگر ارزهای آسیایی، رینگیت مالزی و باهت تایلند نیز در هفته‌های اخیر عملکرد مناسبی در مقابل دلار داشته‌اند. در حال حاضر بازارهای ارز جهانی به دلیل نزدیک بودن جلسه بانک مرکزی آمریکا و امکان افزایش نرخ بهره در این کشور، در بی ثباتی نسبی به سر میبرد. در نمودار زیر میزان تغییر برخی از واحدهای پولی کشورهای آسیایی در مقابل دلار نشان داده شده است.

همانطور که از نمودار بالا مشخص است، در بین ارزهای اروپایی یوآن چین بهترین عملکرد را داشته و بیش از ۱.۳ درصد در برابر دلار افزایش یافته است.

درحال حاضر کشور چین به عنوان محور اصلی تحولات مالی منطقه آسیا محسوب میشود و ثبات و عملکرد مناسب نرخ ارز این کشور میتواند بر گسترش اعتبار و نفوذ یوآن چین در آسیا بیفزاید.

در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی، بحران مالی چین و سقوط نرخ برابری یوآن موجب شد بسیاری از کشورهای آسیایی نیز دچار بحران مالی گردند. اما اکنون در زمان بحران مالی دیگر کشورهای جهان، یوآن چین میتواند به عنوان لنگری مطمئن برای کشورهای آسیایی باشد و آن‌ها را در مقابل لرزه‌های مالی در دیگر نقاط جهان مصون محفوظ بدارد.

در عین حال کشور چین توانسته است به یکی از شرکای اول تجاری تمامی کشورهای آسیایی تبدیل شود و از این منظر نیز به رواج بیشتر واحد پولی خود کمک نماید. کارشناسان اقتصادی معتقدند در میان مدت یوآن چین روند با ثباتی را تجربه خواهد کرد که میتواند گسترش و نفوذ این ارز را در بازارهای آسیایی افزایش دهد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.