۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۰۱۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ میلادی در ماه گذشته خالص دارایی‌های خارجی عربستان به کمتر از ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ میلادی در ماه گذشته خالص دارایی‌های خارجی عربستان به کمتر از ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است. این درحالیست که پادشاهی عربستان به تازگی بیش از ۹ میلیارد دلار اوراق قرضه به فروش رسانده تا از میزان برداشت از ذخایر خارجی خود برای جبران کسری بودجه بکاهد.

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی نهاد سیاست‌گذار پولی عربستان که نقش بانک مرکزی را ایفا میکند، خالص دارایی‌های خارجی عربستان در ماه چهارم سال جاری میلادی با ۸.۵ میلیارد دلار کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۴۹۳ میلیارد دلار رسیده است. همچنین میزان دارایی‌های خارجی عربستان در مقایسه با یک سال قبل ۳۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

دارایی‌های خارجی عربستان در سال ۲۰۱۴ با عبور از ۷۳۰ میلیارد دلار به بیشترین میزان خود رسیده بود. در آن زمان قیمت هر بشکه نفت بیش از ۱۰۰ دلار بود و درآمدهای ارزی عربستان از این ناحیه بسیار تقویت شده بود.

اما بعد از کاهش چشمگیر قیمت نفت در سال‌های اخیر عربستان برای جبران کسری بودجه به طور گسترده از دارایی‌های خارجی خود برداشت کرد؛ تاجایی که صندوق بین‌المللی پول به این کشور هشدار داد که با ادامه این روند بعد از تنها ۵ سال کل دارایی‌های خارجی عربستان تمام خواهد شد.

از آن زمان عربستان برای کاهش کسری بودجه خود تدابیر دیگری نیز اندیشیده و به فکر کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد از روش‌هایی همچون خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی افتاده است. با اینحال اما همچنان روند کاهش دارایی‌های عربستان قابل توجه است. در نمودار زیر روند تغییر دارایی‌های خارجی عربستان نشان داده شده است.

چنانچه در نمودار فوق مشخص است میزان دارایی‌های خارجی عربستان از سال ۲۰۱۴ میلادی روندی نزولی را آغاز کرده و این روند نزولی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر نیز دارایی‌های خارجی این کشور به کمتر از ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

کارشناسان معتقدند علت اصلی کاهش دارایی‌های خارجی فرار سرمایه و هزینه‌های جنگ عربستان در یمن بوده است.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.