۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۶۷۷ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

به دلیل کاهش قیمت نفت و گاز در سال‌های اخیر منابع مالی صندوق ذخیره روسیه در سال ۲۰۱۷ پایان می‌یابد. این صندوق به منظور ذخیره بخشی از پول حاصل از فروش نفت و گاز باهدف کاهش نوسانات تأمین مالی و پوشش کسری بودجه دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته وزیر خزانه‌داری روسیه در سال ۲۰۱۷ منابع مالی صندوق ذخیره روسیه به کلی تمام میشود. این کشور همچنین برنامه دارد بعد از پایان یافتن منابع صندوق ذخیره از منابع صندوق رفاه ملی برای تأمین مالی پروژه‌های مدنظر خود استفاده نماید.

وزیر خزانه‌داری روسیه در این زمینه گفته است: «به دلیل کسری بودجه منابع صندوق ذخیره به کلی تمام خواهد شد. به همین دلیل در سال جاری روسیه از منابع صندوق رفاه ملی برای تأمین مالی استفاده خواهد کرد. این مسئله صریحا در قانون بودجه سال جاری روسیه ذکر شده است.»

روسیه برنامه دارد در سال ۲۰۱۸ میلادی بار دیگر بخشی از منابع حاصل از فروش نفت و گاز خود را به صندوق ذخیره واریز کند. طبق برنامه قرار است ۱۰.۸ میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت و گاز در سال ۲۰۱۸ به این صندوق واریز شود.

صندوق ذخیره یکی از ابزارهای تأمین مالی دولت روسیه است که به منظور کاهش نوسانات بودجه‌ای و جبران کسری بودجه در نظر گرفته شده است. هرسال بخشی از منابع مالی حاصل از فروش نفت و گاز روسیه به این صندوق ذخیره واریز میشود و در زمانی که قیمت نفت و گاز پایین است و دولت با کسری بودجه مواجه است از آن برداشت میشود.

پایین بودن قیمت نفت و گاز در طول چند سال گذشته موجب شده است منابع مالی این صندوق کاشه یابد و در سال جاری میلادی منابع مالی این صندوق به کلی تمام خواهد شد. با اینحال بیشترین حجم مالی در نظر گرفته شده برای این صندوق ۱۰ درصد تولید ناخالص سالانه روسیه در نظر گرفته شده و طبق قانون منابع بیش از آن به صندوق رفاه ملی روسیه واریز میگردد.

هدف از تأسیس صندوق رفاه ملی روسیه استفاده به عنوان تأمین مالی فعالیت‌های خصوصی به شکل مشارکت و تأمین کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی است.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.