۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۴۹۴ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶ دسته: یادداشت‌های شما
۰

این یادداشت توسط مخاطبان مسیر اقتصاد تهیه شده و لزوما مورد تایید این پایگاه خبری تحلیلی نیست.

سرمایه انسانی یکی از مهمترین سرمایه های هر کشور است. کشوری که سرمایه انسانی داشته باشد، ولو اینکه هیچ سرمایه مادی و فیزیکی دیگری نداشته باشد، در مسیر توسعه و پیشرفت می‌تواند با سرعت زیاد حرکت کند.

هرچند برنامه‌های عملیاتی اقتصادی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است اما در کنار آن‌ها باید به یک مسئله دیگر هم توجه جدی و اهتمام خاص داشت و آن تعلیم و تربیت است که می‌تواند نقش تعیین‌کننده در مقام‌سازی اقتصاد داشته باشد. مدل‌های جدید رشد اقتصادی همچون مدل رومر نیز این مسئله را تائید می‌کند.

یکی از ضعف‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت کشور وجود دارد، این است که بسیاری از مفاهیم اقتصادی که افراد در جامعه با آن سروکار دارند، در هیچ جای نظام تعلیمی کشور جایگاهی ندارد. این در حالیست که چگونگی انتقال مفاهیم اقتصادی متناسب با سن و درک افراد در انواع مقاطع تحصیلی، از مسائل مهم نظام های آموزشی کشورهای پیشرفته است تا هرگاه فرد در جامعه وارد شد، به بهترین نحو رفتار کند.

لذا با توجه به ماده ۲۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که گفتمان سازی و تبیین اقتصاد مقاومتی در محیط آموزشی را تاکید می کند، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بایستی این مسئله را پیگیری نماید. در واقع اگر انتظار باشد که در آینده نونهالان و نوجوانانِ اکنون که مدیران جامعه آینده خواهند شد، فکرشان در الگوی اقتصاد مقاومتی باشد، باید در نظام آموزشی کشور تجدیدنظر صورت گیرد.

در حال حاضر کشور نیازمند تحقیقاتی است که خروجی آن درس‌ها و کتاب‌هایی باشد که بسیاری از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را نه به‌صورت مستقیم، بلکه به‌صورت یک خصیصه و در قالب‌های مختلف برای متعلمان فراهم آورد.

همچنین جامعه امروز نیازمند آن است که در قالب درس‌ها و کتاب‌ها، مؤلفه‌هایی همچون هزینه فرصت، بهره‌وری، کارایی، کارآفرینی، ذخیره ارزش، ارزش تولید و بسیاری از مؤلفه‌های اساسی دیگری که در اقتصاد بدان بسیار توجه می‌شود و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با وارد شدن در بازار تولید و مصرف با آن‌ها مواجه می‌شوند، متناسب با سنین مختلف آموزش داده شود.

تعلیم و تربیت جایگاه بسیار مهمی در شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی دارد و در کنار دیگر برنامه‌های عملیاتی همچون اشتغال، صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری باید بدان توجه کرد و این مفهوم را با تدوین کتب و سرفصل‌های آموزشی متناسب با سنین مختلف در نظام آموزش‌وپرورش، عملیاتی نمود.

البته لازم به ذکر است که در این زمینه فعالیت هایی آغاز شده اما ضروری است که این مهم با سرعت بیشتری در کشور پیگیری شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.