۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۶۴۳۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: پول و بانک، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حمیدرضا فرتوک زاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، در نشست «انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور؛ ضرورت و الزامات»، ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد حلقه‌های بسته بین واردکنندگان و صادرکنندگان برای مدیریت بازار ارز، گفت: امروز واردات کالای اساسی می‌تواند به عنوان یک اهرم برای شروع حرکت به سمت انطباق نقشه ارزی و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد و باید بخشی از ارز مورد نیاز این بخش از محل صادرات کالای صنعتی به مبادی واردات کالای اساسی تامین شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور؛ ضرورت و الزامات» روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از کارشناسان، متولیان و فعالان این حوزه با میزبانی «وزارت جهاد کشاورزی» برگزار شد. این نشست، هشتمین نشست تخصصی از دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی در حال برگزاری است. در هشتمین نشست از این همایش اهمیت انتخاب هوشمندانه مبادی واردات، به ویژه در کالاهای اساسی، باهدف انطباق نقشه تجاری و ارزی کشور و تاثیر این مهم بر بهبود حکمرانی ارزی و بی اثر کردن تحریم‌ها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بخشی از ارز واردات کالاهای اساسی باید از محل صادرات صنعتی تامین شود

حمیدرضا فرتوک زاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، در این نشست یکی از مشکلات نظام ارزی کنونی کشور را باز بودن حلقه اتصال بین واردکنندگان و صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: طراحی تراز ارزی درون زا ناظر به هریک از صنایع داخلی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در این زمینه در دستورکار قرار بگیرد. اقتصاد مقاومتی یک گفتار حکمرانی است و امروز متاسفانه اثری از این گفتار در مبادلات ارزی خارجی کشور دیده نمی‌شود. من معتقدم امروز برخی از صنایع به این بلوغ رسیده‌اند که بتوانند محصولاتشان را به بسیاری از کشورها از جمله روسیه صادر کنند.

وی شناسایی اهرم‌ها و زمان‌های طلایی را در مسیر تحقق انطباق بخشی به نقشه ارزی و تجاری کشور ضروری دانست و افزود: راه برون رفت از وضعیت نامطلوب فعلی استفاده از فرصت‌های طلایی در زمان‌ها خاص و اهرم کردن امکانات موجود است. در حوزه امنیت غذایی مهمترین اهرمی که میتوانیم بسازیم این است که همین الان تصمیم بگیریم که بخشی از هزینه خرید کالای اساسی مان را از طریق صادرات کالای صنعتی پرداخت کنیم. باید این را یاد بگیریم که خرید غلات اهرم فعال کردن صادرات صنعتی باشد. این نقطه آغاز اقتصاد مقاومتی در حوزه خرید کالای اساسی است. هنوز وارد فضای اقتصاد مقاومتی نشده‌ایم و همه حرف‌هایی که تاکنون مطرح شده در درون نظم آنگلوساکسونی بوده است. مسائلی همچون پیمان ارزی، قیمتگذاری ارز یا دیگر مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد نیز باید متناسب با این هدف مهم مدیریت شود. نباید منتظر بمانیم تا انطباق نقشه ارزی و تجاری از روش‌های دیگری محقق شود.

تشکیل حلقه‌های بسته ارزی بین واردات و صادرات ضروری است

فرتوک زاده ادامه داد: در گلستان سعدی داستانی وجود دارد که نشان می‌دهد بازرگان جزیره کیش در گلستان سعدی در دوره حمله مغول، درک بهتری از کل دیوانسالاری امروز کشور ما داشته و توانسته است نقشه ارزی و تجاری خود را باهم همگرا کند. در حال حاضر اساس واردات کالا در ایران این است که ابتدا باید دلار تامین کنیم و بعد به آن بدهیم تا کالا را به ما بدهد. این اساس مشکلات ما در حکمرانی ارزی است. باید به افرادی که کالا وارد میکنند بگوییم شما باید یک مسیر پایدار تامین ارز فراهم کنید تا امکان واردات فراهم شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر ضمن اشاره به طرح ایلاف برای خارج شدن ایران از نظم آنگلوساکسونی فعلی، افزود: ما باید به صنعتگر بگوییم اگر سهمیه ارزی میخواهی باید از روسیه یا هر کشور دیگری آن را تامین کنی تا ضمن تحقق انطباق نقشه ارزی و تجاری، نیازهای کشور تامین شود. اهرم شروع حرکت به این سمت واردات کالاهای اساسی و پرداخت اقساط سرمایه‌گذاری کشورهای روسیه و چین برای ساخت نیروگاه و پتروشیمی در ایران است. اگر انطباق نقشه ارزی و تجاری از مسیری غیر از این دنبال شود، مدیریت بازار ارز نیز شدنی نیست و در واقع انطباق نقشه ارزی و تجاری، در صورتی می‌تواند به بهبود حکمرانی ارزی منجر شود که در قالب حلقه‌های بسته بین واردات و صادرات مدیریت شود. یعنی به نیازهای وارداتی این مهم تحمیل شود که نیاز ارزی خود را خودشان تامین کنند. بخش زیادی از صنایع ایران از جمله در تولید تجهیزات و ماشین سازی، امکان صادرات به کشورهایی همچون روسیه را دارند ولی درحال حاضر روند صادرات آغاز نشده است. به جز ایجاد این مسیرهای بسته ارزی، همچنان تقاضا برای فرار سرمایه و قاچاق وجود خواهد داشت و امکان مدیریت آن فراهم نخواهد شد. به طور خلاصه باید تاکید کنم که تقاضای ارزی در داخل باید در ریل صادرات و تامین ارز پایدار انداخته شود.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.