۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۶۱۵ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ دسته: پول و بانک
۰

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رقم نقدینگی در پایان سال گذشته به ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: ساختار تأمین مالی کشور بیشتر پول محور است و بازار سرمایه تنها ۹ درصد از تأمین مالی را انجام می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد پیمان قربانی در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش تجاری ایران و اروپا با اشاره به پتانسیل‌های اقتصاد ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس برابری قدرت خرید که در سال ۲۰۱۵ تولید ناخالص داخلی حدود ۱۳۸۲ میلیارد دلاری داشته است، گفت: کشور ایران، با دارا بودن بیش از ۱۸.۲ درصد منابع گازی جهان به میزان ۳۴ میلیون متر مکعب، رتبه اول منابع گاز جهان و با داشتن ۹.۳ درصد کل منابع نفتی به میزان ۱۵۷.۸ میلیارد بشکه، رتبه چهارم منابع نفت جهان را در اختیار دارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: کشور ما رتبه ۱۵ جهان از لحاظ جاذبه‌های گردشگری را داراست. به لحاظ دارا بودن ذخایر معدنی نیز، رتبه ۱۰ در جهان و رتبه نخست در خاورمیانه را دارد. همچنین سطح ذخایر ارزی کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار و بدهی‌های خارجی کمتر از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

قربانی با بیان اینکه رشد نقدینگی کشور در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۳.۲ درصد است، تصریح کرد: رقم نقدینگی در پایان سال گذشته به ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از رشد ۲۳.۲ درصدی آن دارد. این در حالی است که رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۴، معادل ۳۰ درصد بوده است. 

وی با بیان اینکه در ایران همواره صادرات بیشتر از واردات بوده است، گفت: طی ۹ ماه ابتدایی سال گذشته ارزش کل صادرات و واردات ایران به ترتیب به ۶۰۲۹۲  میلیون دلار و ۴۴۲۵۶ میلیون دلار می‌رسید که ۳۹۸۷۷ میلیون دلار از حجم کل صادرات کشور، صادرات نفتی بوده است. نسبت بدهی‌های خارجی و بازپرداخت بدهی‌های خارجی نسبت به صادرات نیز طی سال‌های گذشته کاهش چشمگیر داشته است.

قربانی درخصوص ساختار تامین مالی در اقتصاد ایران گفت: طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ سهم بازار پول در تامین مالی اقتصاد بالای ۸۵ درصد بوده است. تنها در سال ۱۳۹۴ سهم بازار پول ۷۹.۱ و سهم بازار سرمایه ۱۹.۵ درصد بوده که آن هم عمدتا به افزایش ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت مربوط است که با کسر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهم تأمین مالی بازار سرمایه از ۱۹.۵ درصد به  ۹.۰ درصد کاهش می‌یابد.

این مقام مسئول بانک مرکزی سهم بانک های غیردولتی از بازار پول را بیش از ۶۵ درصد اعلام کرد و گفت: بانک های غیردولتی سهم ۶۵.۲ درصدی و بانک های دولتی سهم ۳۴.۸ درصدی از بازار پول کشور را در اختیار دارند و شبکه بانکی کشور در مجموع با بیش از ۲۱ هزار شعبه در سراسر کشور، تامین مالی حدود ۹۰ درصدی اقتصاد را برعهده دارند.

وی با اشاره به ترکیب جمعیتی جوان ایران و نیروی کار ۲۸ میلیونی افزود: در سال های گذشته ما شاهد رشد نرخ مشارکت اقتصادی در ایران هستیم که نشان می‌دهد افراد به مشارکت اقتصادی میل بیشتری پیدا کرده اند.

منبع: سایت بانک مرکزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.