۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۸۱ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴ دسته: مسکن
۰

یکی از مشکلات مهم کشور که بر بخش های زیادی از فعالیت های اقتصادی اثر منفی گذاشته است، رکود مسکن است. رونق بازار مسکن نیاز به یک شوک دارد که از طریق ارائه تسهیلات مناسب یا ساختن مسکن های ارزان قیمت می تواند اتفاق بیفتد.

احمد محمدی انارکی نماینده استان کرمان در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح تاثیر رونق بخش مسکن در تولید و اشتغال کشور پرداخت.

محمدی با اشاره به وجود رکود شدید در بازار مسکن و عدم خرید و فروش در این بخش گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل مرتبط به ساخت و ساز مسکن است، این مشاغل هم اکنون وضعیت خوبی ندارند و دچار رکود هستند. به همین خاطر خارج کردن بخش مسکن از رکود بسیار اهمیت دارد و موجب افرایش اشتغال در کشور می شود و لذا باید در اولویت کار دولت قرار بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه راه های زیادی برای کمک به رونق گرفتن بخش مسکن وجود دارد، افزود: یکی از کارهای مهم ارائه تسهیلات به زوج های جوان و خانه اولی ها است زیرا این افراد نیاز اساسی به مسکن دارند ولی توان تهیه مسکن را ندارند و حتما باید از طرف دولت حمایت شوند.

نماینده استان کرمان در مجلس گفت: البته در همین دولت تسهیلات ۸۰ میلیونی در شهرهای بزرگ برای خرید مسکن ارائه شد ولی قسط بندی بازپرداخت آن با درآمد مردم تناسب ندارد و به همین دلیل این طرح نتوانست تاثیر جدی بر قدرت خرید مسکن برای این افراد ایجاد کند. لذا تسهیلات بهتری باید در نظر گرفته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات بازار مسکن که موجب شده معاملات مسکن کاهش یابد وجود خانه های خالی در برخی از شهرهای بزرگ است. صاحبان این خانه ها به امید افزایش قیمت مسکن این خانه ها را خالی نگه داشته اند، در نتیجه دولت باید برای این خانه ها مالیاتی قرار دهد تا این موضوع کمتر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی دیگر از موارد مهم در رونق مسکن را انبوه سازی مسکن دانست و گفت: در انبوه سازی هزینه ها به مقدار زیاد کاهش می یابد و می توان مسکن های ارزان قیمت برای افراد نیازمند تهیه کرد. البته برای این موضوع مطالعات بسیاری باید انجام شود که این انبوه سازی در کجا انجام شود که با هزینه های کمتری بتوان امکانات را به آنجا رساند. مثلا در اکثر شهرها ما زمین های خالی داریم و بهتر است به جای حاشیه شهر ها در همین زمین های خالی مسکن ها ساخته شود.

وی در پایان گفت: رونق بازار مسکن نیاز به یک شوک دارد که این از طریق ارائه تسهیلات مناسب یا ساختن مسکن های ارزان قیمت می تواند اتفاق بیفتد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.