۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۵۲ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

تا به حال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، یازده بار از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای شروع مذاکرات یک توافق تجاری دوجانبه درخواست کرده است. آنگلا مرکل نیز هر بار با این درخواست مخالفت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه اخیر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برای مذاکره با آمریکا بر سر مسائل مختلف به آمریکا سفر کرده بود. در این سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها از آنگلا مرکل برای شروع فرآیند مذاکرات یک توافق تجاری دوجانبه درخواست کرده بود. از نظر دونالد ترامپ این قرارداد تجاری دوجانبه میتواند پاسخی از سوی آلمان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد.

اما هربار که ترامپ این درخواست را مطرح کرده، با یک جواب از سوی آنگلا مرکل مواجه شده است؛ آمریکا نمیتواند هیچ توافق دوجانبه‌ای با آلمان، به صورت مستقل از اتحادیه اروپا منعقد نماید. چراکه آلمان عضوی از بلوک اقتصادی اتحادیه اروپا محسوب میشود.

اما به نظر میرسد با وجود جوابهای منفی صدر اعظم آلمان، دونالد ترامپ تا ۱۱ بار درخواست خود را مطرح کرده و هر بار نیز یک پاسخ را شنیده است.

آنگلا مرکل نیز بعد از بازگشت از آمریکا با اعلام این مسئله که دونالد ترامپ و دولت او به ماهیت اتحادیه اروپا و قوانین حاکم بر توافقات تجاری این اتحادیه توجهی ندارند از سیاست‌های آمریکا انتقاد کرده است. معاون مرکل در مصاحبه‌ای بعد از این سفر گفته است:

«آقای ترامپ بیش از ده بار از خانم مرکل سئوال کرد که آیا امکان شروع یک مذاکره تجاری دوجانبه بین آمریکا و آلمان وجود دارد یا خیر. و او هر بار پاسخ داد که آمریکا نمیتواند با آلمان به طور مستقل وارد مذاکره شود و باید این کار را با مقامات اتحادیه اروپا انجام دهد. با اینحال بعد از بار یازدهم بود که ترامپ قانع شد و گفت، مذاکرات تجاری را با اتحادیه اروپا انجام خواهد داد»

اما این بار اولی نبوده است که مرکل مجبور بوده یک مسئله را بارها برای همتای آمریکایی خود توضیح دهد. طبق گزارشات در اوایل سال جاری میلادی که ترامپ به تازگی بر سر کار آمده بود نیز مرکل درخصوص تعهدات آمریکا در قراردادی که در زمینه مهاجرت منعقد شده بود به ترامپ توضیحاتی داده است.

در آن زمان و پیش از امضای قانون ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا مرکل در تماسی تلفنی با ترامپ این مسئله را به او مذکر شده بود که طبق قرارداد ژنو، در زمان جنگ، تمامی کشورهای دیگر موظف هستند برای در امان ماندن پناهجویان به آن‌ها پناه بدهند. تمامی کشورهایی که این توافقنامه را امضاء کرده‌اند، از جمله آمریکا، موظفند به این قرارداد پایبند باشند. در واقع مرکل شرایط تعهدات آمریکا در این قرارداد را به ترامپ توضیح داده بود.

بر اساس گزارشاتی که از کاخ سفید به بیرون منتشر شده، آمریکا بعد از آنکه از یک توافق دوجانبه تجاری با آلمان مأیوس شده، تصمیم گرفته است که ابتدا با بریتانیای خارج شده از اتحادیه اروپا یک قرارداد تجاری دوجانبه منعقد نماید، و بعد از آن به سراغ قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا برود.

این درحالیست که در سال گذشته که هنوز رأی گیری بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا انجام نشده بود، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا درخصوص توافق تجاری دوجانبه با بریتانیا گفته بود در صورتی که مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دهند، آمریکا به سرعت با این کشور وارد مذاکرات تجاری نخواهد شد. بلکه بریتانیا را در انتهای صف قرار خواهد داد. اما درحال حاضر ترامپ چنین عقیده‌ای ندارد و قصد دارد به سرعت با بریتانیا وارد مذاکرات تجاری دوجانبه شود.

علاوه بر این مرکل در سفر به آمریکا و در نشست خبری مشترک با ترامپ، درخصوص درنظر نگرفتن مناسبات رسانه‌ها و استفاده از رسانه‌های یک طرفه همچون توئیتر برای رساندن پیغام‌های خود انتقاد کرده و گفته بود: بهتر است وقتی میخواهیم مسئله‌ای را در مورد فردی بیان کنیم، با خود او به طور مستقیم این مسئله را طرح کنیم.

با اینحال ترامپ در این تشست مشترک دوباره تأکید کرده است که «آلمان در زمینه توافق تجاری دوجانبه با آمریکا به خوبی به تعهدات خود عمل کرده است». این تأکید مجدد ترامپ بسیاری را متعجب ساخته که آیا او هنوز از نحوه کار با آلمان و اتحادیه اروپا به خوبی آگاهی پیدا کرده است؟

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.