۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۳۰۰۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دسته: مالیات
۰

سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی، ضمن تاکید بر اینکه فشار مالیاتی نباید به اقشار کم درآمد وارد شود، گفت: دولت باید برای افزایش درآمدهای مالیاتی، تمرکز خود را بر کاهش فرار مالیاتی پردرآمدها و شرکت‌های بزرگ بگذارد و همچنین معافیت‌های مالیاتی را ساماندهی کند.

دولت سیزدهم در تلاش است با افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق کشف مودیان جدید و مقابله با فرار مالیاتی از اتکای بودجه به نفت بکاهد. اما موضوع مهم این است که بر حقوق بگیران و بخش‌‌های شفاف اقتصاد فشار مضاعفی وارد نشود. در این راستا سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در سال جاری اقدامات بسیار مهم و کلیدی در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی و اصلاح نظام مالیاتی با تمرکز بر اخذ مالیات از بخش‌هایی که نسبت به پرداخت مالیات تمکین ندارند، صورت گرفت.

افزایش درآمدهای مالیاتی باید با کاهش فرار مالیاتی محقق شود

دل انگیزان در خصوص سیاست‌گذاری‌‌های مالیاتی به نحوی که بستری برای تامین هزینه‌‌های جاری کشور از محل درآمدهای غیرنفتی به وجود بیاید، تصریح کرد: اقدام دولت در راستای فاصله گرفتن از نفت در بودجه‌ریزی صحیح است. اما باید این اقدام با در نظر گرفتن ملاحظاتی صورت بگیرد. باید دولت تمامی تلاش خود را به کار بگیرد که بر بخش شفاف اقتصاد کشور که برای مالیات‌ستانی در دسترس است، فشار مضاعفی وارد نشود. باید مالیات ستانی از شرکت‌‌های بزرگ، بنگاه‌‌های املاک، آستان‌‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی مدنظر باشد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه رازی ساماندهی معافیت‌‌های غیرضرور شرکت‌‌های بزرگ را ضروری دانست و افزود: این اقدام می‌تواند نقش مهمی در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت بدون اعمال فشار بر مردم و حقوق بگیران موثر باشد. شرکت‌‌های بزرگی که در زمینه‌ نفت و گاز، پتروشیمی، مشتقات نفتی، فولاد و غیره فعالیت دارند و درآمدهای بالایی دارند، باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. تمرکز دولت بر مالیات‌ستانی از مودیان پردرآمد که فرار مالیاتی بالایی دارند، سیاست درستی است. این کار ساده ای نیست، زیرا این طور مودیان از نفوذ بالایی برخوردارند و‌ می‌توانند راه‌‌های فرار مالیاتی را کشف کنند.

فشار مالیاتی نباید به اقشار کم درآمد وارد شود

وی ادامه داد: اگر دولت اعلام‌ می‌کند که‌ می‌خواهد درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، باید سیاست اعلامی خود را مبنی بر تمرکز بر فرارهای مالیاتی بزرگ عملیاتی کند و اجازه ندهد مردم، اقشار کم درآمد و حقوق بگیران دچار فشار مضاعف مالیاتی شوند. افزایش سقف معافیت حقوق‌بگیران از ۱۰ به ۱۲ میلیون تومان اقدام درستی است. اما این سقف معافیت نسبت به تورم جوابگو نیست. باید سقف معافیت را تا حد ۲۰ میلیون تومان بالا ببریم که با واقعیات اقتصادی کشور همخوانی داشته باشد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه رازی تاکید داشت: رئیس جمهور در زمان تحویل بودجه اعلام کرده است که تمرکز اصلی مالیات‌ستانی بر اخذ مالیات از دانه درشت‌‌ها، مودیان بزرگ و پردرآمد است و این رویکرد قطعا در اصلاح ساختاری بودجه و رسیدن به تحولات بزرگ در درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ کمک خواهد کرد. در کنار این موضوع باید معافیت‌‌های غیرضرور نیز اصلاح و حذف گردند تا از این بخش نیز  بتوانیم درآمد جدیدی احصا کنیم.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.