۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۳۲۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

دولت مرکزی هند به منظور افزایش درآمد کشاورزان هندی از سال ۲۰۱۹ طی طرح PM- KISAN اقدام به پرداخت مستقیم ۶۰۰۰ هزار روپیه به صورت سالانه به کشاورزان هندی کرده است. هدف این طرح افزایش درآمد کشاورزان و تشویق خانواده‌های روستایی به مشارکت در بخش کشاورزی است.

مسیراقتصاد/ طبق گزارش ارزیابی وضعیت خانوارهای کشاورزی اداره آمار ملی[۱] برای سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ ، هند ۹۳.۰۹ میلیون خانوار کشاورزی دارد. این گزارش خانوارهای کشاورزی را به عنوان خانوارهایی تعریف می‌کند که حداقل یک عضو آن‌ها در کشاورزی خوداشتغال و ارزش سالانه محصولات حاصل از فعالیت آن ها بیش از ۴۰۰۰ روپیه باشد همچنین طبق همین آمار ۳۹.۱ درصد از این خانوارها کاملا وابسته به درآمد کشاورزی هستند.[۲]

انتقال مستقیم وجوه به کشاورزان طرح جدید دولت هند برای حمایت از خانوارهای کشاورزی

انتقال مستقیم وجوه به حساب کشاورزان به معنای انتقال مستقیم پرداخت‌های مالی از دولت یا سازمان‌های مربوطه به حساب بانکی کشاورزان است. این روش انتقال مستقیم به کشاورزان، ابزاری است که در بسیاری از کشورها به منظور حمایت از صنعت کشاورزی و توسعه اقتصاد روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش مرکزی دولت هند نیز اخیرا طرح  [۳]PM- KISAN به همین منظور به اجرا درآورده است.

طبق گفته دولت هند این طرح یک طرح پیشرو است که تعهد دولت هند به آغاز اقدامات سیاستی برای بخش کشاورزی فراگیر و مولد را نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد. این طرح به کشاورزان واجد شرایط مبلغی معادل ۶۰۰۰ روپیه در سال در سه قسط مساوی، هر چهار ماه، از طریق روش انتقال مستقیم مزایا[۴] به حساب‌های بانکی خانواده‌های کشاورزان در سراسر کشور منتقل می شود، این طرح دارای چندین مزایا از جمله موارد زیر است:

افزایش درآمد کشاورزان: این طرح با افزایش درآمد کشاورزان به بهبود وضعیت مالی آن‌ها کمک می‌کند.

افزایش تولید کشاورزی: افزایش درآمد کشاورزان می‌تواند منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در کشاورزیو در نتیجه افزایش تولید کشاورزی شود.

افزایش تاب‌آوری در برابر نوسانات بازار: این طرح به کشاورزان درآمد ثابتی ارائه می‌دهد که می‌تواند به آن‌ها در مقابله با نوسانات بازار کمک کند.

تشویق به پذیرش تکنیک‌های جدید کشاورزی: درآمد اضافی حاصل از این طرح می‌تواند کشاورزان را تشویق کند تا تکنیک های جدید کشاورزی را که می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد، اتخاذ کنند.[۵]

جریان فرآیند ثبت نام و پرداخت یارانه کشاورزان از طریق چت بات هوش مصنوعی انجام می‌گیرد

وزارت کشاورزی هند به منظور تسهیل در فرآیند ثبت نام و دریافت یارانه از یک نرم افراز تلفنی رونمایی کرده است، در این نرم افزار به منظور  احراز هویت کشاورزان و تطبیق هویت آن‌ها با اطلاعات موجود دولتی و مالی آن‌ها از پیوندی به نام Aadhaar  استفاده می شود، این پیوند حساب‌های بانکی و سایر اطلاعات کشاورزان را به صورت خودکار بررسی کرده و این امکان را به دولت می‌دهد تا مبالغ پرداختی را به صورت دقیق‌تری به کشاورزان مشمول برساند.[۶]

پینوشت:

[۱] NSO: National Statistical Office’s Situation Assessment of Agricultural Households report for 2018-19

[۳] Pradhan Mantri Kisan SAmman Nidhi

[۴] DBT: Direct Benefit Transfer

منابع:

[۲] cprindia.org

[۵] universalinstitutions.com

[۶] www.nic.in

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.